Menu Zoeken

Tablets

Tablets zijn een niet meer weg te denken medium in het totale landschap van communicatie. Alleen al de verkoop van de hardware is tot enorme hoogten gestegen, Nederland is hierin koploper in Europa. Bij engelstalige apps is je speelveld de gehele wereld, zonder extra kosten(!). Het specifieke gebruik zal zich nog moeten uitkristalliseren, wat precies de 'core' van de tablets zal worden is nog niet duidelijk, maar dat het niet exclusief voor gaming geschikt is, is compleet helder geworden de afgelopen tijd. Tablets hebben vooral veel praktische toepassingen, en ook beleven gebruikers de content er intensiever op dan op online websites. 'Beleving' is dan ook een sleutelwoord in het bedenken en aanbieden van content-apps, waar fotografie onder valt.
Daarbij is het duidelijk dat beelden fantastisch ogen voor gebruikers: de kwaliteit van de schermen is omhoog gegaan, voeg dit bij de doorzicht-presentatie, en het is duidelijk dat dit een geheel andere plek inneemt dan drukwerk en websites (bekeken op schermen met minder pixels). Dit, plus het gebruik van de luxe ogende hardware maken tablets een middel om je fotografie per definitie een 'upgrade' te geven.

Publishing

Op het moment dat je als fotograaf je gaat wagen aan een app met je eigen fotografie, is het nu nog zo dat je ook je eigen uitgever wordt: er zijn nog geen verzamelplaatsen voor fotografie-apps, behalve dan de Apple-store, of de market van Android, maar dat zijn winkels, geen uitgevers. Dit betekent nu dat het lijkt op een boek in eigen beheer uitgeven, met alle voor- en nadelen er gratis bij, zoals het financiële risico. Dit risico is echter af te dekken met financieel voorwerk: zo zijn de subsidieverstrekkers erg geïnteresseerd in projecten waar nieuwe media in betrokken zijn, en valt een app onder veel meer subsidie-categorieën dan alleen fotografie, vanwege het innovatieve karakter.
Ook sponsoren zijn gevoelig voor het aantrekkelijke imago van publiceren op tablets. Wees echter eerlijk en noem geen download-aantallen die alleen maar tegen kunnen vallen. Voor sponsoren gelden ook andere parameters: hun bedrijfs-imago, het momentum en innovatie zijn belangrijker op dit moment, en het werkt beter ze daar mee aan te trekken. Het bereik van apps is nog beperkt.
Geld zal een rol spelen, omdat een app niet zonder kosten ter wereld komt. Zo heb je bij zowel Apple als Android uitgeef-kosten om de app beschikbaar te maken nog vóórdat iemand iets gezien heeft: Den cost gaet voor den baat.

Functie

Een app zal een enorme boost geven aan de dynamiek die rond je hangt als fotograaf, ondernemer en merk. Het is zonder twijfel het meest sexy platform en dat straalt af op alles wat je doet. Echter, het is een absolute no-go om één-op-één een je website op de tablet te zetten en dan te roepen dat je een app hebt draaien. Juist speciaal voor het medium moet een vorm bedacht worden die je nergens anders aantreft. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een productie-dagboek van de drie maanden terwijl je met een project bezig bent waarin je toewerkt naar een climax (bijvoorbeeld een boek of expositie). Of een wekelijks uitkomend behind-the-scenes verslag van de tv-shows in Aalsmeer die je fotografeert voor je klant en die de week daarna uitgezonden worden op tv. Of een verzameling drie-vragen-interviews met alle mensen die je afgelopen jaar geportretteerd hebt. Een tablet app is immers geen doel op zich maar het is een middel om mensen te binden aan je activiteiten als fotograaf.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een tablet níet een online tool, dat zijn de websites. Althans, zo moeten apps niet behandelt worden: door ze als een offline product in elkaar te zetten kun je een momentum generen en gebruikers scherp krijgen op die volgende keer dat je app uitkomt of er een update beschikbaar is. Online heeft geen momentum, behalve dat continue openstaand kanaal, dat vooral erg geschikt is voor nieuws en actualiteit. In de toekomst zullen apps wel steeds meer online worden, maar dat veranderd niets aan het beschikbare 'download-moment' dat zo geschikt is de aandacht te vestigen op je activiteiten.

Netwerk

Gezien de toepassing is het raadzaam bij het uitgeven van een fotografie-app van een cc (controlled circulation) constructie uit te gaan, je app zal immers geen tienduizenden downloads gaan halen, en al helemaal niet als je er een betaalde van maakt. De app inzetten voor promotie van je project, en het interesseren van mogelijke opdrachtgevers (zo is het op dit moment nog zo dat je bijna zeker free publicity gaat krijgen met je app, omdat er nog zo weinig op de markt is) zijn de juiste redenen om een app te gaan maken, en ook zal het van grote waarde zijn voor je merkpositie. Dit doe je het best door heel precies uit te zoeken naar wie je hem kunt sturen en met een mailing melden dat je app beschikbaar is in de app-store.
De nieuwsgierigheid is op dit moment nog erg groot, dus is het gevolg dat een groot percentage van de mensen die je gemaild hebt de app ook daadwerkelijk gaat bekijken. Zoals met alle promotie-activiteiten werken die mailings het beste die persoonlijk gericht zijn, maar ook berichten op je Facebook-pagina en Tweets zijn uitstekend bruikbaar voor de kruisbestuiving om je aankomende app binnen je netwerk kenbaar te maken. Middels eenvoudige analytics-programma's is nauwkeurig te monitoren wie er naar je app gekeken hebben en waar ze het meeste aandacht aan hebben besteed. Dit is extreem leerzaam en waardevolle kennis voor je verdere activiteiten.

Produktie

De meeste mensen gaan er vanuit dat een app erg duur is om te produceren. Dat is niet waar. Als beeldmaker heb je erg veel zelf in de hand, en als je gebruik maakt van bestaande platforms kun je binnen hun mogelijkheden veel inter-activiteit toevoegen en een dynamische presentatie van je activiteiten in elkaar laten sleutelen. Door een samenwerkingsverband met een designer aan te gaan kun je erg goedkoop een app produceren, sommige platforms bieden bijvoorbeeld hun plug-ins gratis (!) aan. Oók zij zijn blij als je je project op hun platform gaat draaien namelijk. De basis is een DTP-programma, maar dat hebben alle designers in huis.
Op eenvoudige manier kun je de app in de App-store geplaatst krijgen, wat een vast bedrag kost, als je zelf een developers-account bij Apple opent. Een grondige productie kost minimaal enkele maanden, dus het is geen luxe goed voor te bereiden en op tijd te beginnen. Als je het goed doet speelt het 'moment' namelijk een grote rol in het productie-proces.

Strategie

Het is niet meer van deze tijd om slechts op één medium vertegenwoordigd te zijn. Als je het alleen bij je camera houd, kun je er zeker van zijn dat dit een weg is die je geen zakelijke groei meer op gaat leveren. Om die reden kunnen tablets een toegevoegde rol spelen en je helpen meerdere kanalen naar je klanten open te zetten. Als ondernemer is het van belang al je activiteiten voor zo veel mogelijk mensen, op zo veel mogelijk manieren zichtbaar te maken. Onderling dienen deze uitingen te verschillen, en aangepast te zijn op het medium dat gebruikt wordt, zodat het voor dezelfde gebruiker interessant blijft om je activiteiten op meerder plaatsen te volgen. Zet op Facebook dus níet hetzelfde als op je site, en in je app. Zo haal je het maximale uit je activiteiten en je netwerk.
Het is zaak op voorhand goed te brainstormen over het specifieke (verhalende) karakter van dit medium; slechts je portfolio in een app gooien zal niets toevoegen aan je online presentatie.
Zie een app niet als een money-maker, maar focus op break-even als ultieme financiële doelstelling uit de directe exploitatie. De effecten ernaast zullen mogelijk wél geld kunnen genereren, zoals opdrachten, of print- of boekverkoop. Daarbij is de promotionele waarde enorm, evenals de afstraling op je merkpositie: mensen zullen anders tegen je aan gaan kijken en vaker aandacht aan je (werk) gaan besteden.

Tekst: Rob van Bracht