Menu Zoeken

Netwerken

Jezelf verkopen is voor veel fotografen het moeilijkste wat er is. Ze vinden het gênant om aandacht te vragen voor zichzelf en hun werk. Zo vreemd is die houding ook niet: je maakt iets waar je trots op bent, maar waar je ook van twijfelt of anderen het wel waarderen. Kritiek voelt vaak persoonlijk, omdat je fotowerk persoonlijk is. Creatieven zijn in de regel onzeker en voelen zich kwetsbaar. Je zit niet te wachten op een afwijzing.

Ook bij netwerken zullen veel fotografen denken: dat is niets voor mij, daar ben ik niet goed in. Vaak denken ze dit, omdat ze een verkeerd idee hebben van netwerken. Netwerken gaat niet om verkopen of scoren, maar om het leggen en onderhouden van contacten.

Actief of passief

Netwerken kun je actief en passief benaderen. Bij actief netwerken neem jij het initiatief om op anderen af te stappen, bij passief netwerken wacht je af tot anderen je benaderen.

Als je actief wilt netwerken is het goed om te weten wat je wilt, wat je doel is. Als je weet op wie je afstapt, is dat relatief eenvoudig: wilt u eens naar mijn website kijken, kunnen we een afspraak maken? Je moet dan wel overtuigd zijn dat de ander belangstelling heeft voor je werk.

Als je iemand niet kent, dan zul je eerst moeten uitzoeken of je iets voor elkaar kunt betekenen. Je gaat met elkaar in gesprek: je wisselt informatie uit, je luistert goed, je adviseert en je concludeert of er voldoende raakvlakken zijn om op een ander moment verder te praten. En dat is de kern van netwerken: gesprekken voeren.

Ook voor passief netwerken geldt dat je goed moet kunnen luisteren. Probeer de ander te helpen. Leg kort en duidelijk uit wat je doet en wat je wilt. Hou het gesprek luchtig en zorg voor een actieve, positieve uitstraling (lichaamstaal).

Verwachtingen

Hooggespannen verwachtingen leiden vaak tot teleurstellingen. Ook bij netwerken is het beter om je verwachtingen te temperen. Met een ontspannen, open houding kom je verder. Benader het netwerken als een feestje: zorg dat je plezier hebt.

Ook als jij er niet direct iets aan over houdt, hoeft het netwerken niet mislukt te zijn. Mogelijk heeft de ander wel wat aan jou gehad. Kwestie van eerst geven en misschien later pas nemen.

Richt je bij netwerken niet (alleen) op potentiële opdrachtgevers, maar juist ook op mensen die jouw klanten/opdrachtgevers kennen.

Opvolging

Wissel aan het eind van een ontmoeting visitekaartjes uit. En ook als er niets is afgesproken, stuur de volgende dag een e-mail waarin je nog even terug komt op jullie gesprek. Denk daarbij ook aan de lange termijn. Bedank mensen als ze je informatie of tips hebben gegeven.