Menu Zoeken

Facebook

Als we op deze plek nog zouden moeten uitleggen wat Facebook is dan heb je de afgelopen jaren waarschijnlijk op een onbewoond eiland geleefd. Het keiharde feit is dat dit sociale netwerk hard op weg is naar een miljard gebruikers en op moment van schrijven de gang naar de beurs maakt voor een geschatte waarde van 75 tot 100 miljard. Met zo'n riante positie kun je voorspellen dat dit geen eendagsvlieg is en een steeds grotere invloed zal hebben op de wijze waarop mensen en bedrijven zich online profileren. Veel experts voorspellen dat een Facebook-pagina in de nabije toekomst belangrijker zal zijn dan het hebben van een website. Marketeers ontdekken massaal de kracht van Facebook-advertising en vele bedrijven ontwikkelen Apps binnen Facebook die extra functionaliteit bieden voor hun klanten. Ook buiten Facebook zelf maken steeds meer websites gebruik van Facebook Connect om mensen aan te melden met behulp van hun Facebook-account. Het is domweg geen vraag meer of je Facebook moet gebruiken. Je klanten zitten er, dus waarom jij nog niet?

Vrienden en privacy

Om Facebook te gebruiken zul je vrienden moeten maken. Facebook maakt het nieuwe gebruikers eenvoudig om vrienden te vinden door je adresboek te uploaden. Iedereen met een Facebook-account krijgt een vriendschapsverzoek die ze vervolgens kunnen accepteren of weigeren. Daarnaast zal Facebook ook automatisch vrienden aan je voorstellen op basis van informatie in je profiel. Als je bijvoorbeeld de verschillende scholen die je hebt doorlopen aan je profiel toevoegt worden alle andere gebruikers die de betreffende school hebben gevolgd aan je voorgesteld. Dat geldt tevens voor collega's en ex-collega's van bedrijven waar je hebt gewerkt en zelfs mensen die direct bij je in de omgeving wonen. Naarmate je netwerk groeit zal Facebook op basis van kennis over de 'vrienden van jouw vrienden' proberen te bepalen wie je gemeenschappelijke vrienden zijn. Zo wordt een nieuwe gebruiker ook vaak gevonden door andere gebruikers. Je krijgt dus regelmatig een verzoek van mensen die 'vriend' met je willen worden. In eerste instantie is het verleidelijk om iedereen die je vaag kent te accepteren, maar probeer hier selectief in te zijn. Bouw een netwerk met personen waar je wat aan hebt.

Om je privacy te beschermen beschikt Facebook over een heel scala aan instellingen. Hier kun je bijv. instellen wat bezoekers van jouw profielpagina te zien krijgen. Als je Facebook promotioneel in wilt zetten heeft het niet veel zin om alles dicht te zetten voor bezoekers die (nog) geen vriend van je zijn. Werkgevers en potentiële klanten kijken tegenwoordig steeds vaker op een profielpagina om te zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. Wees dus open en transparant. Mocht je besluiten dat zaken als geloofsovertuiging of politieke voorkeur wel privé moeten blijven dan kun je dat heel gericht in of uitschakelen.

Status Updates en Timeline

Binnen Facebook plaatsen gebruikers een status update om te vertellen waar ze mee bezig zijn of wat ze interessant vinden. Zo'n status update kan een foto of video bevatten of een link naar een interessant artikel. Die status updates verschijnen in de News Feed van jouw vrienden die aan kunnen geven dat ze een bericht 'leuk' vinden.

Facebook gebruikt het zogeheten EdgeRank algoritme om te bepalen hoe belangrijk elk bericht is. Is het bericht geplaatst door iemand die veel vrienden heeft en vinden veel mensen dit bericht leuk of wordt er veel op gereageerd zal het boven in de News Feed verschijnen. Zorg er dus voor dat je naast af en toe een persoonlijk bericht vooral veel interessante dingen deelt waar mensen op willen reageren. Schrijf ook een pakkende begeleidende tekst als je een mooie foto post. Het stellen van een vraag levert traditiegetrouw veel interactie op. Vraag bijvoorbeeld aan je vrienden welke opname ze beter vinden.

De status updates die je zelf plaatst zijn ook op je persoonlijke profiel zichtbaar binnen een zogeheten 'Timeline'. Wie de Timeline van actieve Facebook gebruikers bezoekt kan per maand of jaar in het verleden terugscrollen om al hun activiteiten te zien, tot aan het moment van geboorte toe want Facebook kent immers je geboortedatum, evenals die van je kinderen, je partner en andere familieleden waar je mee bevriend bent. De Timeline is dus bedoeld als virtueel levenspad waaraan je ook achteraf nog belangrijke levensgebeurtenissen kunt toevoegen. Een fotograaf zou hier dus een prachtig carrière-overzicht kunnen aanmaken, compleet met belangrijke mijlpalen uit z'n professionele leven zoals bijvoorbeeld exposities of awards. (Timeline is relatief nieuw en op moment van schrijven nog niet beschikbaar voor bedrijfspagina's, deze optie wordt begin 2012 uitgerold.)

Filosofie

Wie Facebook promotioneel gaat inzetten zal dus vooral moeten nadenken over het soort berichten waarmee je jezelf wilt profileren. Waarschijnlijk zul je Facebook naast promotie ook gebruiken zoals iedereen het doet, namelijk contact maken met familie, 'echte vrienden' en oud-klasgenoten. Gelukkig beschikt Facebook over de mogelijkheid om die doelgroepen afzonderlijk toe te spreken door een bericht aan een specifieke doelgroep toe te wijzen. 'Zakelijke vrienden' krijgen die privéberichten niet te zien.

Wat iedereen van je weet (en zeker publiekelijk gezien mag worden) is het feit dat je naast echtgenoot, familielid, vriend of studiegenoot, bovenal fotograaf bent. Draag dit zoveel mogelijk uit door je werk te tonen, anekdotes te schrijven, snapshots achter de schermen te maken, je mening te tonen of te laten zien wat jou inspireert. Toon dus zo open mogelijk wie je bent en waar je voor staat, als mens en als fotograaf. Zeg het vooral met beelden en je zult zien dat potentiële klanten dan graag vrienden met je willen zijn.

Bedrijfspagina

Mocht je besluiten om een bedrijfspagina voor je fotografie aan te maken dan is het scheiden van privé en werk een stuk simpeler maar pas er wel voor op dat deze pagina niet resulteert in een onpersoonlijk marketingpamflet. Zorg ervoor dat je ook regelmatig een persoonlijke noot toevoegt. In de voorkeuren van een bedrijfspagina kun je aangeven dat je wilt kunnen schakelen wat betreft de identiteit waarmee je hier berichten plaatst. Zo kun je een nieuwsbericht als bedrijf plaatsen en een leuke anekdote op persoonlijke titel.

Apps en Ads

Wie een Facebook-strategie ontwikkelt zal ook na moeten denken over het integreren van Facebook binnen de website, het plaatsen van advertenties en het gebruik van Facebook Apps. Zorg in ieder geval dat je een 'Like button' en een 'Comment box' aan je website toevoegt. Op die manier kunnen bezoekers van je website ook via Facebook reageren.

Adverteren via Facebook kan zeer effectief zijn en toch betaalbaar. Je kunt binnen Facebook Ads je doelgroep heel nauwkeurig bepalen. Een bruidsfotograaf kan hier bijvoorbeeld alle mensen binnen een bepaalde straal rond zijn studio aanspreken die hebben aangegeven dat ze een nieuwe relatie hebben. Voor een bedrag van 100 tot 500 euro kun je hier zomaar duizenden gebruikers bereiken.

Middels een App zou diezelfde fotograaf een gallery aan zijn pagina kunnen toevoegen waar bruiloftsgasten nabestellingen kunnen plaatsen. Er zijn veel ontwikkelaars die dergelijke kant-en-klare Facebook Apps aanbieden.

Tekst: Fred van den Ende