Menu Zoeken

Google+

Het sociale netwerk van Google bestaat pas sinds medio 2011 maar kan na ruim een half jaar al bogen op een kleine 100 miljoen gebruikers. Die adoptiesnelheid is niet zo verwonderlijk. Google beschikt over een aanzienlijke marketing power en met name veel toonaangevende internetjournalisten omarmden het nieuwe netwerk.

De naam Google+ is ook slim gekozen want dit netwerk is volledig geïntegreerd in vele andere diensten die het megaconcern levert. Google+ is letterlijk de verpersoonlijking van diensten als Google Search. Dat betekent bijvoorbeeld dat een Google+ gebruiker ook aanbevelingen van mensen uit zijn netwerk in de Google zoekresultaten zal zien. Een belangrijke reden waarom die netwerk in de nabije toekomst tot een serieuze concurrent van Facebook kan uitgroeien.

Filosofie

De filosofie van Google+ is grotendeels gebaseerd op het succes van Twitter. In tegenstelling tot Facebook, LinkedIn en Hyves is het bij dit netwerk niet nodig om connecties aan te maken die door de genodigde geaccepteerd dient te worden. Evenals Twitter is dit een zogeheten 'Follower Network'. Je kunt hier iedereen volgen die volgens jou interessant is. Deze personen krijgen weliswaar een melding dat jij ze volgt zodat ze op hun beurt kunnen beslissen of ze je terug willen volgen, maar dat hoeft niet.

Google introduceerde het concept van 'Circles' (kringen) om personen die jij wilt volgen onder te verdelen in logische groepen die je zelf kunt benoemen. Zo maak je bijvoorbeeld simpel een kring met interessante fotografen. De News Feed, die bij Google+ als 'Stream' wordt aangeduid, bevat standaard alle berichten van alle mensen die je volgt. Met behulp van kringen kun je eenvoudig filteren door bijv. alleen de posts van mensen uit je fotografenkring te tonen.

Het concept om iemand zonder acceptatie te kunnen volgen zorgt ervoor dat Google+ gebruikers gemiddeld een veel hoger aantal volgers hebben dan bijv. Facebook vrienden. De drempel is domweg lager. Toch kan het ook verwarrend werken. Bij het posten van berichten kun je aangeven met welke kringen je het bericht wilt delen. Standaard staat deze instelling op publiek. Dat betekent dat iedereen die jou volgt het bericht ook in z'n 'Stream' zal zien. Maar stel nu dat je een bericht alleen met je fotografenkring wil delen? In dat geval wordt het bericht alleen gezien door mensen uit die kring die jou eveneens volgen!

Het vereist dus enig denkwerk om je kringen zinvol in te richten en bij te houden. Als je het slim weet op te zetten kun je hier veel voordeel uit halen. Zo kun je bijvoorbeeld een specifieke kring voor een specifieke groep zakelijke relaties aanmaken waarbij je er zeker van kunt zijn dat alleen zij de betreffende berichten zullen zien.

Het filteren van berichten op basis van posts uit je kringen is krachtig, maar Google heeft recentelijk nog iets anders van Twitter overgenomen. Tijdens het schrijven van berichten kun je specifieke zoektermen in de tekst aangeven middels de bekende #hashtag. Zodra iemand die zoekterm ingeeft in het zoekvenster zal er een Live Stream geopend worden die continu alle nieuwe berichten laat zien waar deze term in voorkomt.

Berichten en foto's

Een van de redenen waarom veel journalisten en auteurs Google+ zo waardevol vinden is het feit dat de 'Stream' zo overzichtelijk wordt weergegeven. Je hebt bijv. de mogelijkheid om koppen en tussenkoppen in de tekst vet of cursief te maken. En wat ook heel handig is, je hebt hier de mogelijkheid om een eenmaal gepubliceerde post achteraf te wijzigen! Verschillende populaire bloggers hebben al geconcludeerd dat Google hun blog eigenlijk overbodig heeft gemaakt en gebruiken Google+ om dagelijks lange artikelen te posten.

Voor fotografen is het vooral belangrijk dat foto's zo mooi mogelijk worden weergegeven in overzichtelijke galleries, compleet met slideshows. Google heeft z'n populaire photo sharing service Picasa naadloos binnen Google+ geïntegreerd. Als fotograaf kun je al je foto's met behulp van de Picasa desktop software op professionele wijze beheren en binnen albums sorteren. Picasa neemt zelfs de EXIF en IPTC-gegevens van de foto mee. Via je Google+ pagina kun je vervolgens bepalen welke foto's of albums je wel of niet wilt delen met je volgers. In navolging van de bloggers zien we langzamerhand ook fotografen opstaan die Google+ als thuisbasis voor hun portfolio gaan gebruiken.

+1 knop

Naast de overzichtelijke weergave van de 'Stream' die duidelijk is geïnspireerd op de 'News Feed' van Facebook, heeft Google nog iets van deze concurrent overgenomen. De '+1 knop' is vergelijkbaar met de 'Like knop' van Facebook. Zodra je in Google+ op de '+1 knop' drukt laat je je volgers weten dat een bepaald bericht of foto interessant is. Belangrijk om te beseffen is het feit dat Google al deze 'plusjes' verzamelt en meeweegt in de zoekresultaten. Evenals de 'Like knop' werkt dit ook op het web want beheerders van een website kunnen deze knop aan hun site toevoegen. Als bezoekers op deze knop drukken laten ze niet alleen weten dat ze jouw site aan hun volgers adviseren maar hun adviezen verschijnen ook bij de zoekresultaten van Google zelf.

Google+ is meer

Google omschrijft z'n sociale netwerk als een persoonlijke omgeving voor de vele diensten die ze inmiddels aanbieden. Sommige van die diensten zijn aangekondigd maar nog niet beschikbaar zoals bijv. de integratie met Google Docs. Andere diensten bleken al vanaf het begin een regelrechte hit. Doordat het machtige bedrijf bijv. eigenaar van YouTube is ontstond de mogelijkheid om een extra functionaliteit toe te voegen die Hangouts werd gedoopt. Een Hangout is een video chat met meerdere gebruikers tegelijkertijd. Je start zo'n Hangout door op de knop te drukken en vervolgens mensen uit te nodigen. De genodigden krijgen dit bericht in hun 'Stream' te zien en kunnen met een enkele klik deelnemen. Ideaal als je met een groepje mensen een korte bespreking wil organiseren. Tijdens zo'n Hangout kun je zelfs je desktop delen. Het is aan jou om te bedenken hoe je dit kunt inzetten maar onderschat de mogelijkheden niet. Je kunt bijv. een opdrachtgever live laten meekijken en beslissen tijdens een nabewerking in Photoshop.

Google+ voor bedrijven

Gebruikers van een Google Apps for Business account beschikken sinds kort ook over de mogelijkheid om een Google+ profiel aan te maken. Voor die tijd was dat alleen mogelijk met een Google account voor privégebruik.

Gelijktijdig met die aankondiging werd het ook mogelijk om een bedrijfspagina op Google+ aan te maken. Je hebt daarvoor net als bij Facebook een persoonlijk profiel nodig. Iedere Google+ gebruiker (ongeacht of het nu een business account is of een privéaccount) kan nu onder zijn persoonlijk profiel een bedrijfspagina aanmaken. Deze bedrijfspagina beschikt over basisinformatie zoals omschrijving, adresgegevens en openingstijden. Geïnteresseerden die deze pagina volgen zien de berichten, foto's en video's van deze pagina in hun 'Stream' verschijnen.

Belangrijk voor bedrijven is de zogeheten impact op de zoekresultaten (SEO). Nu Google langzamerhand de zoekresultaten verrijkt met persoonlijke aanbevelingen uit het sociale netwerk wordt duidelijk dat het hebben van een bedrijfspagina op Google+ straks hoog zal scoren. Google heeft tevens 'Connect' aangekondigd. Dit is een knop die straks bij de zoekresultaten zal verschijnen zodat gebruikers zich automatisch kunnen abonneren op een bedrijfspagina.

Tekst: Fred van den Ende