Menu Zoeken

LinkedIn

LinkedIn wordt meestal in een adem onder de sociale netwerken geschaard alhoewel het discutabel is of dit netwerk wel omschreven kan worden als een sociaal netwerk in de pure zin. Specifiek gezien is LinkedIn een zakennetwerk dat tevens social media aspecten zoals status updates en groepsdiscussies bevat. LinkedIn is inmiddels al een oude speler in de wereld van web 2.0 toepassingen en is ook al geruime tijd erg populair, zeker in Nederland.

Filosofie

Oorspronkelijk is LinkedIn bedacht als de digitale variant van het visitekaartje. Zodra je iemand zakelijk hebt leren kennen kun je elkaars gegevens uitwisselen door via LinkedIn een connectie te leggen. De persoon die je wilt toevoegen aan je zakelijke netwerk moet die relatie wel bevestigen en vice versa. Je komt in contact met anderen door ze uit te nodigen of doordat je door iemand anders geïntroduceerd wordt. Zodra je met iemand bent verbonden kun je zijn of haar profiel bekijken dat naast contactgegevens ook uitgebreide informatie over gevolgde opleiding en werkhistorie bevat. Een specifiek onderdeel in een LinkedIn profiel zijn de zogeheten 'skills' die een gebruiker kan toevoegen. Sommige gebruikers buiten dit uit om uitgebreid op te sommen over welke talenten ze beschikken. Daarmee is LinkedIn uitgegroeid tot een site die door veel werknemers wordt ingezet als online CV tijdens sollicitaties. LinkedIn beschikt zelfs over een handige plug-in om vanuit je profielgegevens automatisch een CV te genereren. Voor werkgevers en personeelschefs is dit een ideale bron aan informatie.

Banensite

De aard van dit netwerk voor professionals heeft er toe geleid dat LinkedIn tevens een belangrijke banensite is geworden. Iedereen kan hier een vacature posten of zichzelf aanbieden als een talent op zoek naar een nieuwe uitdaging. In die vorm bleek LinkedIn een ideaal concept dat een hoop investeerders aan wist te trekken en inmiddels beursgenoteerd is.

Social Network?

Het sociale aspect van LinkedIn zat 'm in de eerste instantie in het feit dat het netwerk alle bedrijven kent waarvan gebruikers opgeven dat ze er werken of gewerkt hebben. LinkedIn zal vervolgens automatisch collega's aan je voorstellen die eveneens opgaven bij hetzelfde bedrijf te werken of gewerkt te hebben en zich in de kennissenkring van jouw contacten bevinden. Met name voor werknemers in grote internationale bedrijven bleek dit een ideale manier om in contact te komen met collega's of ex-collega's van een andere afdeling of kantoor. Uiteraard kun je mensen met wie je verbonden bent ook berichten sturen. LinkedIn gaat uit van het principe dat je via contacten uit de netwerken van jouw contactpersonen nooit meer dan drie stappen verwijderd bent van iedereen. Als veel van jouw contacten een zakelijke relatie hebben met een specifiek persoon zal LinkedIn vragen of je die persoon wellicht ook kent.

Het tweede sociale onderdeel dat LinkedIn toe heeft gevoegd was de status update, net zoals die van Twitter of Facebook. Gebruikers konden aangeven waar ze op een gegeven moment mee bezig waren. Uiteraard zijn dat voor het overgrote deel berichten waarvan men het vermoeden heeft dat deze interessant zijn voor hun zakelijke kennissen. Zo kun je bijv. melden dat je een nieuwe klant hebt binnengehaald, of aan een mooi nieuw project werkt.

LinkedIn Today

Aangezien veel mensen vanuit bedrijfsmatige interesse ook veel links rondom specifieke onderwerpen met elkaar delen heeft LinkedIn vorig jaar LinkedIn Today geïntroduceerd. Dit is een nieuwsreader die de meest gedeelde artikelen binnen duidelijk afgebakende professionele interessegebieden presenteert. Zo kun je bijvoorbeeld snel en eenvoudig het belangrijkste nieuws uit de 'design of publishing industry' volgen.

Groepen

Enkele jaren geleden introduceerde LinkedIn 'Groups'. Hier kan iedereen een groep aanmaken die discussies en links rond een bepaald onderwerp bevatten. Vanwege het grote gehalte aan gelijkgestemden kunnen discussies binnen deze groepen heel effectief en informatief zijn. Een groep kan openbaar toegankelijk zijn (en zal dan in de LinkedIn directory vermeld worden) of alleen zichtbaar voor leden die door de beheerder geaccepteerd dienen te worden. Degene die een groep aanmaakt is automatisch ook de beheerder van zo'n groep, maar kan op zijn of haar beurt andere leden mede-beheerder maken.
De taak van een beheerder bestaat er uit om aanvragen van nieuwe leden te beoordelen en berichten van leden te redigeren. Het zakelijke netwerk heeft met ook veel aantrekkingskracht op mensen die een hele groep gelijkgestemden iets proberen te verkopen. Beheerders kunnen dergelijke pogingen markeren als zijnde 'reclame'. Zodra deze promotionele berichten ronduit vervelend worden kun je een spammer blokkeren en rapporteren.

Viraliteit

In tegenstelling tot ander sociale netwerken is LinkedIn niet direct een netwerk waar je groot bereik mee creëert. De meeste mensen gebruiken het dan ook sec waar het voor bedoeld is; het bijhouden en uitbreiden van zakelijke contacten en in de gaten houden waar deze mensen mee bezig zijn. Sommige groepen worden weliswaar effectief toegepast maar veel groepen leiden een slapend bestaan. Het advies is dan ook om LinkedIn zeker in te zetten als je als fotograaf regelmatig in opdracht van bedrijven werkt, maar beschouw het niet als je enige sociale netwerk. Zorg vooral dat je op je website en het onderschrift van je email een link opneemt zodat men je LinkedIn profiel kan vinden. Wat dat betreft is LinkedIn een ideale aanvulling op het visitekaartje.

Profiel

Belangrijkste tip is dat je regelmatig aan je profiel moet werken om dit zo compleet en actueel mogelijk te maken. Helaas blijkt bij veel sociale netwerken dat (nieuwe) gebruikers vaak niet de moeite nemen om hun persoonlijk profiel uitgebreid in te vullen. Dat is sowieso nooit verstandig want je weet nooit wie jouw profiel bezoekt om meer over je te weten te komen. Gezien het karakter van LinkedIn bega je hier echter een kardinale fout als je je profiel niet uitgebreid en compleet invult. Het systeem zal je er ook telkens op blijven attenderen wanneer een profiel niet compleet is. Laat vooral ook regelmatig zien aan welke projecten je werkt zodat potentiele opdrachtgevers je snel op de juiste waarde in kunnen schatten...

Tekst: Fred van den Ende op LinkedIn