Menu Zoeken

Twitter

Berichtendienst Twitter is geruime tijd een onbegrepen netwerk geweest. Slechts een kleine groep gebruikers van het eerste uur zag iets in de korte berichtjes die maximaal 140 karakters konden bevatten en door iedereen gelezen konden worden. Die beperking voor een maximum tekstlengte had alles te maken met het feit dat veel mensen in die tijd (nog voor de opkomst van de smartphone) deze berichtjes ook via het SMS netwerk lazen. Mede vanwege deze strategische beperking werd Twitter ook wel als micro-blogging platform aangeduid. Je schrijft in korte en bondige 'Tweets' wat je aan het doen bent of wat je mening over een bepaald onderwerp is en deelt deze pennenvruchten vervolgens met de rest van de wereld...

Achteraf gezien kun je stellen dat die beperking juist heeft geleid tot een ongelofelijk succes. Het bleek een kunst om in slechts 140 tekens een krachtige boodschap over te brengen en sommigen blonken hierin uit. Die korte berichtjes bevatten ook heel weinig data en dat voordeel leidde tot een ongebreidelde groei aan Twitter toepassingen toen de iPhone werd gelanceerd. Met de opkomst van de smartphone bleek het nut van Twitter sowieso ineens heel groot. Iedereen was nu in staat om altijd en overal vandaan berichten te versturen (bijv. tijdens belangrijke gebeurtenissen). Deze en andere wetenswaardige momenten konden ineens eenvoudig met vrienden en kennissen gedeeld worden.

#Hash Tag

Een bijkomend voordeel voor die mobiele Twitter gebruikers die massaal berichten verstuurden tijdens belangrijke gebeurtenissen of evenementen was het feit dat Twitter gebruik maakt van een slim systeem om onderwerpen op steekwoorden (topics) te filteren zodat je tijdens een specifieke gebeurtenis eenvoudig kunt volgen wat anderen over dat onderwerp te zeggen hebben. Die onderwerpen worden aangegeven middels een '#', in het engels aangeduid als een 'hash'. Een '#topic' dat vooraf wordt gegaan met zo'n hekje wordt een 'hash tag' genoemd. Twitter houdt bij welke 'hash tags' op een gegeven moment het meest gebruikt worden en geeft deze weer in een 'Trending Topics list'. Zo kun je als gebruiker dus heel snel zien welke belangrijke gebeurtenissen of onderwerpen de wereld op dit moment in z'n greep houden. Dat heeft er mede toe geleid dat Twitter zich heeft ontpopt als een belangrijk medium tijdens grote nieuwsmomenten en mede daarom massaal door journalisten werd omarmd.

Filosofie

Op het Twitter netwerk post je dus korte berichtjes die 'Tweets' worden genoemd en wereldwijd publiekelijk beschikbaar zijn. Via 'topics' kun je berichten rond een specifiek '#topic' volgen. Het idee is dat je als gebruiker ook overal op kunt en mag reageren. Elke gebruiker verstuurt z'n berichtjes onder een duidelijk herkenbare naam die wordt aangegeven middels een '@'. Zodra je een gebruikersnaam in een Tweet opneemt krijgt de aangesproken gebruiker een melding (mention) dat iemand hem of haar in een bericht heeft genoemd.

Als je de Tweets van een specifieke gebruiker interessant genoeg vindt kun je hem of haar ook volgen. Vanaf dat moment krijg je alle berichten van deze gebruiker in je Twitterfeed te zien. Bij Twitter hoeft de gevolgde persoon niet eerst een vriendschap of andersoortige relatie te bekrachtigen. Het staat je dus vrij om iedereen die jij interessant te volgen. De drempel is hier dus laag, daarom hebben veel beroemdheden op Twitter ongelooflijke aantallen volgers die soms in de honderdduizenden kunnen lopen. Als je iedereen zomaar kunt volgen kan iedereen op zijn beurt dus ook gevolgd worden. Twitter stelt je op de hoogte wanneer iemand begint met jou te volgen. Die volgers kun je niet weigeren. Het enige paardenmiddel dat je ter beschikking staat is de optie om ongewenste volgers te blokkeren zodat zij geen berichten van jou meer te zien krijgen...

Evenals Facebook, Hyves en Google+ is de filosofie voor optimaal gebruik dat je een sterk netwerk met volgers opbouwt die geïnteresseerd zijn in jou als persoon of je professionele werk. Twitter is met name ideaal voor het delen van links voorzien van een kort commentaar. Bijv. om te vertellen dat je een nieuwe foto aan je portfolio hebt toegevoegd of wanneer je een link naar een interessant artikel wilt delen. In tegenstelling tot Facebook en Google+ kun je hier de zichtbaarheid van berichten niet beperken tot een specifieke groep, je moet je volgers vooral op een specifiek interessegebied aanspreken. Het loont zich dus om hier te bouwen aan een beeld van jezelf waar je vooral je professionele visie en kennis kunt tonen. De meeste volgers zullen je volgen om wat je bent, niet omdat ze je vriend (willen) zijn. Af en toe een persoonlijke noot is altijd prima, maar verval niet in al te veel flauwe grappen.

Toepassingen

Er zijn inmiddels talloze toepassingen gebouwd op -of met behulp van- het Twitter netwerk.
Een interessante en veel gebruikte toepassing is de snelle en laagdrempelige mogelijkheid om groepsdiscussies te voeren rondom evenementen zoals bijv. voetbalwedstrijden en TV-programma's. Dit wordt ook wel aangeduid als het 'tweede scherm'. Met telefoon of tablet op schoot wordt er door gebruikers gereageerd tijdens het bekijken van een programma. Middels de bovenbeschreven 'hash tag' is het eenvoudig om alle berichten rondom een specifiek evenement of programma te volgen. De organisatie van een evenement of presentator van een TV-programma kondigt vaak zelf vooraf aan welke term daarvoor gebruikt kan worden. Tevens kunnen zij op hun beurt de reacties live in hun programma betrekken.

Voor bedrijven die support leveren is Twitter langzamerhand ook uitgegroeid tot onmisbaar medium omdat het mogelijk is om snel te reageren op één of meer gebruikers die dezelfde vraag over een specifiek probleem hebben zonder dat ze uren in de wacht hoeven bij een telefonische helpdesk. Veel software bedrijven verspreiden via Twitter status updates om klanten van actuele wijzigingen op de hoogte te stellen.

Rich content

Degene die jouw persoonlijk pagina op Twitter bezoekt ziet hier de laatste Tweets die je hebt verstuurd. Afbeeldingen die aan het bericht zijn gekoppeld worden als een link getoond. Bezoekers zien hier dus niet zo'n mooie profielpagina met foto's zoals bij Facebook. Sinds een klein jaar toont de Twitter website echter wel afbeeldingen 'inline' binnen de pagina zodra je op een bericht klikt. Voorheen werd je naar de site gestuurd waar die afbeelding werd geplaatst (bijv Flickr). Elk bestand dat aan een Tweet wordt gekoppeld is dus een link, of het nu een afbeelding, een video, of een artikel betreft. Daarmee is Twitter wat lastiger inzetbaar voor fotografen. Je hebt een goede website nodig waar je zelf snel foto's kunt toevoegen om vervolgens de link te kunnen opnemen in een bericht. Dat kan een eigen website zijn, maar ook een service als Flickr of Picasa.

Uit bovengenoemde beperking zijn wel weer krachtige toepassingen ontstaan. Het delen van links naar andere inhoud wordt ook wel aangeduid als 'content aggregation' en op basis van Twitter zijn hiervoor innovatieve programma's gebouwd. Bijvoorbeeld programma's die de links uit jouw netwerk vissen om ze vervolgens als een persoonlijk toegesneden magazine te presenteren. Flipboard voor de iPad is wel de meest bekende. Binnen zo'n app wordt de inhoud van al die gedeelde links als rijk geïllustreerd magazine dynamisch samengesteld.
Je zou daar juist gebruik van kunnen maken. Bijvoorbeeld door met behulp van Twitter een prachtig kanaal te bouwen door nieuwe foto's van je website te 'aggregeren' zodat jouw volgers de updates met beelden in vol ornaat binnen een app als Flipboard kunnen ervaren.

De flexibiliteit van het Twitterplatform heeft veel innovatie opgeleverd. Het is aan de fotograaf om hier te zoeken naar een eigen specifieke toepassing...

Tekst: Fred van der Ende op Twitter