Menu Zoeken

Community

Een community is letterlijk een gemeenschap, een groep die iets gemeenschappelijks heeft. Een community kan zich vormen rond een beroep, een hobby, een onderwerp of een ervaring.

Op Internet zijn wereldwijd inmiddels ontelbare communities ontstaan rond fotografie, groot en klein. Het selecteren van communities, die het beste bij jou passen, is een tijdrovende onderneming. Groot is niet altijd beter. Het gaat ook om de invloed en het respect van de deelnemers en hoe actief ze zijn.

Op veel websites is de mogelijkheden tot participatie (meepraten, onderwerpen aan de orde stellen) klein en ook op Linkedin of Facebook pagina's zijn er vaak beperkingen.

Omdat het uiteindelijk gaat om je zichtbaarheid te vergroten en je te profileren, moet je zoeken naar communities waar je ook echt kan participeren.

En vergeet nooit: wat je zegt (content), waar je het zegt (context) en hoe je het zegt (tone-of-voice), het moet allemaal naadloos aansluiten bij de gekozen community.

Een eigen community

Je kunt ook zelf een community starten. Denk daarbij aan een blog op je website of een eigen Linkedin/Facebook-pagina. Voordeel: jij bepaalt de onderwerpen en de sfeer (tone-of-voice). Nadeel: jij moet de blog levendig houden en jij moet zelf zorgen dat mensen je gaan volgen en gaan reageren. En dat kost (veel) tijd en aandacht.

Een goede, levendige blog is het product van samenwerking, van een gemeenschappelijke inspanning. Het begint met jouw visie en jouw mening, maar het wordt pas interessant als anderen gaan reageren en er ook op hun bijdrage weer gereageerd wordt, door jou of anderen. Bloggen is niet zenden, maar van gedachten wisselen met gelijkgestemden.

Maar er is meer. Je kunt je blog ook gebruiken om je volgers bij de voorbereiding of uitvoering van je projecten te betrekken (crowdsourcing, co-creation) of hen vragen om je project financieel te ondersteunen (crowdfunding). Je kunt je eigen online galerie 'bouwen', waar bezoekers je foto's kunnen zien en kopen (samen met je boeken).

Internet en social media zijn geen vervanging van de fysieke wereld – van boeken, tentoonstellingen en prints -, maar een waardevolle aanvulling met veel mogelijkheden. Wat die mogelijkheden precies zijn, is voor iedere fotograaf weer anders. Maar voor iedereen geldt: maak een goed plan met een duidelijk doel en ga aan de slag, experimenteer veel en leer van je ervaringen. Aarzel niet om hulp te vragen, bij vrienden of collega's, online en offline.