Menu Zoeken

Ondernemen

Bij het woord 'ondernemer' denken we vaak aan mannen in pakken met een snelle babbel, die altijd en overal kansen zien om geld te verdienen. Er zijn bestaan van die 'snelle jongens', maar uit onderzoek blijkt dat het een kleine minderheid is (5%). In werkelijkheid zijn er ondernemers in alle soorten en maten. Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze ondernemend zijn. Ze doen iets, ze zijn actief. Ze wachten niet af, maar bedenken plannen en voeren die uit.

Ondernemen is – boven alles – het zelf verantwoordelijkheid nemen voor je succes, zorgen dat je krijgt wat je wilt, zorgen dat je ambities en dromen uitkomen. En op je eigen manier, want ook voor succes is geen vast recept.

Geld verdienen

Voor veel fotografen (en ook andere creatieven) is geld verdienen niet het allerbelangrijkste. Ze zijn in de eerste plaats fotograaf geworden om bijzondere foto's te maken, maar als je niet in vaste dienst bent en je krijgt niet iedere maand automatisch je salaris overgemaakt, dan zal je als zelfstandig fotograaf (met of zonder personeel) iets moeten doen om aan geld te komen. En bij voorkeur iets dat met fotografie te maken heeft.
En dat iets heet ondernemen. Ondernemen is een manier, een methode om je geld te verdienen.

Wat je verwachtingen als beginnend fotograaf ook zijn, in werkelijkheid ben je maar een klein deel van je tijd bezig met het maken van foto's. Het grootste deel van de tijd besteed een fotograaf aan een groot aantal, zeer uiteenlopende activiteiten, die op enige manier bijdragen aan het verdienen van geld. Om die activiteiten zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren (met zo min mogelijk tijd en inspanning een zo groot mogelijk resultaat bereiken) is het verstandig om planmatig te werk te gaan.

Plannen maken

Iedere fotograaf loopt rond met ideeën, voornemens en plannen. Wat ze willen en hoe ze dat willen doen, zit vaak allemaal 'in hun hoofd'. Prima, maar wat alleen maar in je hoofd zit, is geen plan, maar een droom. Echte plannen staan op papier (en/of in de computer).
Het stellen van concrete doelen – zowel artistiek als financieel – en het schrijven van een plan wat je moet doen om die doelen te bereiken (inclusief een tijdpad) onderscheid de echte professionele fotograaf van de liefhebber.

Juist omdat er zo veel mogelijk is met fotografie, is het belangrijk om heldere keuzes te maken. Want alleen met voldoende 'focus', kun je doelgericht te werk gaan.

Begin het schrijven van een plan met het beantwoorden van de volgende vragen:

  • Met welke activiteit(en) ga ik mijn geld verdienen?
  • Wie zijn mijn kopers of opdrachtgevers?
  • Wat ga ik die precies bieden?
  • Hoe ga ik ze bereiken?

Met de antwoorden op deze vier vragen plus een actieplan voor de laatste vraag, heb je in feite al een eenvoudig businessplan (met verdienmodel) en je eerste marketingplan geschreven.

Klantgericht

De meeste fotografen zijn zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers). Die zelfstandige status betekent dat je als fotograaf veel vrijheid hebt. Je kan doen wat je wilt, wanneer je het wilt en hoe je het wilt. Althans, zo lang er geen klant of opdrachtgever is.
Om succesvol te zijn, moet een fotograaf zich verdiepen in zijn klanten: wat is hun behoefte of probleem, hoe kan ik ze helpen en wat willen ze mij daarvoor betalen? Als je een duidelijk beeld hebt van je klant, zijn behoefte en jouw inbreng dan wordt het vinden en overtuigen van kopers en/of opdrachtgevers plotseling tamelijk eenvoudig.
Klanten willen zelden zo maar 'een mooie foto'. Vaak dient de foto een ander, dieper liggend doel. Denk aan het vergroten van de naamsbekendheid, de omzet, de oplage of de status. Leer je klanten aan te spreken op hun werkelijke behoefte en vertaal dat doel in beeld.

De meeste klanten zien de fotograaf als een expert. Gedraag je ook als zodanig. Een expert lost problemen op en doet niet moeilijk. Zorg dat de klant vertrouwen in je krijgt. 'Ontzorgen' is misschien wel de allerbelangrijkste (meer)waarde die je te bieden hebt. Om vertrouwen uit te stralen moet je zelfvertrouwen hebben. Zorg dat je goed georganiseerd bent en bereid je altijd heel goed voor op een gesprek met een klant.

Uit alle onderzoeken naar wat klanten echt belangrijk vinden (ook bij creatieve beroepen) komt betrouwbaarheid altijd op de eerste plaats. Je afspraken nakomen, op tijd leveren, binnen het budget blijven, voor de klant is dat allemaal belangrijker dan 'kwaliteit'.
Daarnaast zoeken klanten iemand met een vriendelijk karakter en een positieve houding.

Keuzes maken

Ondernemen is naast actie en het initiatief nemen, vooral ook keuzes maken. Hoe scherper die keuzes, hoe beter. En blijkt dat je achteraf verkeerde keuzes hebt gemaakt, dan maak je gewoon nieuwe. Dat is altijd beter dan helemaal geen keuzes maken.

Kies je klanten. Niet iedere klant is 'jouw' klant. Als de opdracht niet bij je past, als het beschikbare budget te klein is of als er geen 'klik' is met de klant, begin er dan niet aan. Richt al je aandacht en energie op het vinden van klanten waar je graag mee wilt werken en die jouw kwaliteiten ook herkennen en daarvoor willen (en kunnen) betalen.

En boven alles: altijd doorgaan.