Menu Zoeken

Imke Ligthart - SO 2020 Award winnaar

Jury:
‘Prachtige, sterke serie. De plek leent zich voor clichématige fotografie, maar dat is hier absoluut niet gebeurd. Het zijn grappige beelden, grafisch heel sterk. Origineel. De stills in combinatie met modefotografie maken het heel interessant surrealistisch. Een sterk gevoel voor kleur, esthetiek en compositie waardoor alles samenkomt.’

imkeligthart.com

 

Robin Alysha Clemens - Members Choice winnaar - supported by Sony

Jury:
‘In prachtig gepositioneerde, filmische beelden wordt een verhaal geconstrueerd over riten en hoop. Stilistische keuzen versterken de emoties van de geportretteerden - schaduw en licht, de camera die lijkt te zweven. Er zit een sterke beeldtaal in de serie, deze fotograaf weet hoe je een verhaal visueel kan vertellen. Door de stemmige belichting vervaagt de grens tussen fictie en realiteit.’

robinalysha.com

 

Sabine van Wechem - SO Student Award winnaar

Jury:
‘Knappe serie. Je wordt die wereld ingetrokken. Grafisch gezien klopt het helemaal. Heel mooi wat kadrering en compositie betreft. Je kunt ernaar blijven kijken en ziet steeds nieuwe dingen. Als kijker kom je echt in hun wereld terecht. Je hebt het gevoel dat de fotograaf onzichtbaar is en een onderdeel is van hun gemeenschap. Ze durft ook echt dichtbij te komen zonder echt aanwezig te zijn. Mooi gebruik gemaakt van het licht.’

sabinevanwechem.com

 

Anne Claire de Breij

Jury: 
‘Krachtige combinatie van portret- en stillfotografie met veel humor. Goede stills, je kunt ernaar blijven kijken. Heel vernieuwend werk. Knap hoe de fotograaf een bepaald gevoel voor compositie en kleur doorvoert in zowel still- als portretfotografie. Je ziet heel duidelijk dat het dezelfde maker is. Zeer fris en crispy.’. 

anneclairedebreij.com 

Ernst Coppejans

Jury:
‘Heel bijzonder hoe de hoofdpersoon in zijn hele kleine wereld geportretteerd wordt. Een mooie mix van verschillende stijlen fotografie. Aan de ene kant verruimt het heel erg en aan de andere kant benauwt het ook. Hij kijkt je niet aan, zit in zijn eigen spel. Je voelt dat je een toeschouwer bent in zijn wereld. Het kleurenpallet is heel mooi. Het is verstoppen, het is laten zien. Het is losbreken van mensen met een bepaald stigma om zich heen. Dit heeft de fotograaf heel sterk en fris neergezet.’

ernstcoppejans.com

Simone Gablan

Jury:
‘Welke rol speelt het hebben van haar in onze beeldvorming? In speelse portretten onderzoeken fotograaf en geportretteerde hoe het voelt om haar te hebben. Dit resulteert in een reeks portretten die rechtstreeks binnenkomen. Het perspectief van de camera zet de vrouwen goed in hun kracht op beeld. Kwetsbaar, maar door de niet statische beelden, de ‘tussenmomenten’ waarin een handeling plaatsvindt, zie je hun gemak en hoe comfortabel ze zijn met de camera. Hieruit blijkt een warme band tussen fotograaf en de modellen.’

simonegablanphotography.com

 

Eddo Hartmann

Jury:
‘Een combinatie van documentair en geënsceneerd, dat intrigeert heel erg aan deze serie. Het is allemaal tot in de puntjes uitgedacht en uitgewerkt. Technisch heel erg sterk. Spannende fotografie.’

eddohartmann.nl

Joep Hijwegen

Jury:
‘Heel mooie serie, de beelden kloppen helemaal bij elkaar. Je kunt blijven kijken door de gelaagdheid in de foto’s. Het is verstild, er zit beweging in, je kunt jezelf er helemaal in verliezen. Technisch heel goed gedaan. Interessant voyeurisme.’

joephijwegen.com

 

Yael Laroes

Jury:
‘Deze fotograaf kijkt zonder genade naar zichzelf. Het is blootgeven op een eerlijke manier: een heel eerlijke kijk naar haarzelf op een zeer krachtige manier. Beeldend erg interessant. De fotograaf zet zichzelf neer als een object. Grafisch heel sterk uitgewerkt. Daarnaast gaat het ook echt om de kijker en de maker: ze is niet bezig om je op je gemak te stellen. Zonder schaamte. Het is confronterend op een goede en spannende wijze.’

@yaellaroes

Tjitske van Leeuwen en Frank Visser

Jury:
‘Verfrissende collages. Goed kleurgebruik, interessant materiaalgebruik. Vernieuwend met een mooie gelaagdheid. Het zijn scenes die ontstaan door de collages. Het hoort allemaal bij elkaar. Het is fragmentarisch abstract. Het zijn suggesties met een houvast naar dagelijkse dingen.’

tjitske.com

 

Harmen Meinsma

Jury:
‘Humor, door eenzelfde manier van camerastandpunt en onwijze stereotypes. Technisch heel crisp door de manier waarop karakters in beeld worden gebracht, niks voelt geforceerd. Goede styling en casting.’

harmenmeinsma.com

Jurre Rompa

Jury:
‘De manier waarop deze reportage is vastgelegd, is heel droog met een bepaalde mate van afstand. Dat maakt dat je niet helemaal weet wat er nu precies gebeurt. Iets filmisch en heel verhalend. De hoofdpersoon wordt echt een karakter. Het neemt je mee en vertelt heel duidelijk een verhaal. De speelse en humoristische manier waarop hij dat heeft vastgelegd, maakt dat het een heel aansprekende reportage is geworden.’

jurrerompa.nl

 

Thomas van Schaik

Jury:
‘Een portfolio waarin suggestie de hoofdrol speelt, het gaat erom wat je níet ziet. De strakke lijnen en het vezelige papier creëren een ruimte die niet bestaat, maar wel refereert aan plekken die we kennen. Geen idee van schaal, perspectief, alsof je in iemands hoofd bent gekropen. De bloemen stills zijn poëtisch-prachtig in een stemmig kleurenpalet. De strakke, glanzende vazen zijn een fijn contrast tegen de warme structuren in de achtergrond. Met een fijnzinnig gevoel voor compositie, zijn dit stuk voor stuk schaduwpareltjes.’

Styling Eddy Frings
thomasvanschaik.com

 

Jitske Schols

Jury:
‘De lijnen zijn haar esthetiek. Hele duidelijke signatuur. Interessante onscherpte en mooie contrasten. De fotograaf heeft goed mensen weten om te zetten in vorm, waardoor het het portret ontstijgt.’

jitskeschols.com

 

Mare Veen

Jury:
‘Een verrassende serie met subtiele humor. Je kan blijven kijken naar deze serie. Mooi hoe er met de natuur wordt omgegaan. Zoals het weven bij de kaktussen, je moet twee keer kijken wat er gebeurt. Een interessant, autonoom project.’

mareveen.nl

 

Aisha Zeijpveld

Jury:
‘Een sterke visuele beeldtaal waarin je veel experiment terugziet met handgemaakte attributen. Ze maakt van een portret een soort still. Prachtige vormtaal met gevoel voor humor. Technisch heel sterk uitgevoerd.’

aishazeijpveld.com

Asha Swillens

Jury:
‘Mooi om te zien hoe een soort van geschiedenis en experiment bij elkaar is gekomen. Het voelt heel modisch. De combinatie van vormgeving met fotografie is interessant. Ze gebruikt op een heel boeiende manier de clichés van klederdracht en het is interessant hoe ze de grens tussen fotografie en beeldende kunst opzoekt. Erg knap hoe er een esthetiek gevonden is om een verhaal mee te vertellen.’

@ashaswillens

Renata Dutrée - Studentwork

Jury: ‘Technisch heel goed. Een aantal momenten is heel sterk in dit werk, er zitten enorme knallers tussen. Visueel sterke beeldtaal.’

renatadutreephotography.com

 

Daphne van de Velde - Studentwork

Jury:
‘Een consistente serie qua gevoel, toon, ritme. Er wordt geëxperimenteerd met vorm, textuur en materiaal. Uit de serie blijkt een eigen blik, een sterke signatuur. De presentatie is ritmisch in de afwisseling met drieluiken en enkel beeld. De lichamelijkheid die door de serie heen zit gevlochten bindt de boel aan elkaar. Er is een scherp en precies oog voor nodig om zo’n diversiteit aan experimenten bij elkaar te brengen. Getuigt van een goede dosis creativiteit en gevoel voor conceptmatig werken.’

daphnevandevelde.nl

 

Bastiaan Woudt

Jury:
‘Dit werk heeft een heel sterke beeldtaal. Het springt er meteen met kop en schouders bovenuit. Een zeer sterke visuele taal, met een krachtige signatuur. Direct herkenbaar als de fotograaf in kwestie.’

bastiaanwoudt.com