Menu Zoeken

Een internationaal samengestelde jury, bestaande uit experts uit verschillende relevante disciplines, selecteert de beste en toonaangevende fotografen om vervolgens, tijdens de prijsuitreiking, ’de winnaar van 2019’ uitroepen.

 

Lars Boering

Lars Boering

Directeur van de World Press Photo Foundation

Lars Boering werd in 1969 in Amsterdam geboren en studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Vanaf 1998 was hij fotocurator en later managing director van de Amsterdam Art Foundation. In 2008 werd Boering een onafhankelijke adviseur en ondernemer in fotografie en richtte hij Lux Photo Gallery op.

Hij heeft fotografen geadviseerd over financiering en hun bedrijfsmodellen en heeft samengewerkt met verschillende partners in de uitgeef- en reclamebranche. Hij heeft lesgegeven aan academies over de hele wereld en is betrokken geweest als adviseur en curator voor festivals, musea, uitgeverijen en andere instellingen.

Boering was in 2010 mede-oprichter van de 'Photography masterclass Amsterdam for advanced storytelling' waar hij nog steeds doceert. Boering is een ervaren keynote speaker en moderator op het hoogste niveau. Als managing director van de Nederlandse fotografenvereniging adviseerde Boering van 2010 tot 2014 fotografen over auteursrechtelijke kwesties en ondernemersvaardigheden.

In januari 2015 werd hij benoemd tot directeur van de World Press Photo Foundation.

Foto: Rahi Rezvani

 

SO Award 2019 Jury Joeri Jansen

Joeri Jansen

Creative director van Roorda Reclamebureau.

Joeri is bedenker van de nieuwe verkeersveiligheidscampagne MONO. Roorda introduceerde 5 jaar geleden NIX18 en runt al jaren de zeer succesvolle BOB-campagne. Naast de Rijksoverheid werkt Roorda ook voor merken als Tempo-Team, LG, D-reizen en g’woon.

Foto: Friso Keuris

 

Rob Ursem FD

Rob Ursem

Hoofd Beeldredactie van Het Financieele Dagblad
 
In 1998 is Rob afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie, richting grafisch ontwerper. Na enkele jaren als free-lancer te hebben gewerkt, is hij bij ‘Het Financieele Dagblad’ terecht gekomen waar hij al heel wat jaar voor zowel de krant als het magazine FD Persoonlijk werk.
 
In zijn vorige functie als vormgever, heeft hij het FD Persoonlijk magazine op de iPad ontwikkeld, een speeltuin op diverse terreinen zoals video, film, fotografie en vooral op het meer verdieping geven aan de inhoud van de verhalen in de rubrieken. 
  
Twee jaar geleden organiseerde Rob een portfolio show voor aankomend talent. Zij werden in de gelegenheid gesteld hun werk te tonen aan onze fotografen en aan fotografen waar wij regelmatig werk van publiceren. Het samenbrengen van zoveel talent vraagt om een herhaling.
 
Op dit moment is het de grote uitdaging om fotografie voor print en digitaal optimaal te laten communiceren met de lezer.

 

Schermafbeelding 2018 12 12 om 11.52.24

Caroline Vincart

Curator en onderzoeker apparatuur en technologie bij FOMU, FotoMuseum Antwerpen

Caroline studeerde fotografie en mixed media aan KASK en werkte nadien 16 jaar als zelfstandig fotograaf, kunstenaar en arthandler voor o.a. S.M.A.K, WIELS, Atelier Dirk Braeckman en BOZAR. 

Samen met bevriende kunstenaars of op uitnodiging van anderen zette ze verschillende tentoonstellingsprojecten op touw zoals bv. Stone Soup Lightbox; kunst in de publieke ruimte sinds 2010 te Gent en Kantelingen voor croxhapox, Gent. Momenteel cureert ze Collectie In Transit , de tijdelijke transitzone van de collectieafdeling van het FOMU waarbij het publiek kan kennis maken met de tocht van collectiestukken doorheen registratie, beschrijving en restauratie. Ze publiceerde recent ook een essay Fotografie en het koningshuis: a British romance in EXTRA #24.

Caroline is regelmatig te gast bij jury’s en was actief als gastmentor en docent bij o.a. KASK Gent, LUCA School of Arts, SLAC Leuven, WISPER, de Kunstacademie Knokke en KSO Aalst.

 

SO Jury Leonard Pongo

Léonard Pongo

Pongo begon met fotografie op een documentaire wijze die hij geleidelijk samenvoegde met snapshot- en dagboekstijlen.

Zijn langlopende project "The Uncanny" in de Democratische Republiek Congo heeft hem verschillende internationale onderscheidingen opgeleverd en wereldwijde erkenning.

Pongo's gebruik van het fotografisch medium omvat kunst, documentair en fotojournalistiek werk en werk in opdracht.

Pongo's werk is te zien geweest in tal van tentoonstellingen en gepubliceerd in WSJ, The Guardian UK, CNN, National Geographic en verschillende andere media. Hij werd gekozen als een van PDN's 30 nieuwe en opkomende fotografen in 2016 en ontving de Getty Grant in 2018. Zijn werk maakt ook deel uit van en privécollecties en collecties binnen verschillen organistaties. Pongo aangesloten bij het agentschap NOOR.

Zijn fotografische loopbaan is een combinatie van langetermijnprojecten in Congo DR, lesgeven en verschillende opdrachten.