SO’24

Remy Castle

 

From June Till September

A sequence of daily observations and diary foot notes taken during the summer of 2023. The title, From June Till September - borrowed from an ongoing body of work, temporarily lends itself to these separately named images. 
Which in context, explore personal notions of ‘journey’ and the search for new horizon.  A temporary escape, a fresh start, a better or safer place to be. Navigating our means to adapt and adopt a sense of place, till we are considered home. 

 

Jury: ‘Remy begeleidt de kijker in waarnaar te kijken. In deze gebalanceerde serie is veel aandacht besteed aan kadrering. Details die sommige mensen missen in het leven, zien we opeens doordat de fotograaf daarop focust.’

remycastle.com

Hajar Benjida

 

Atlanta Made Us Famous

Ik studeerde nog aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht toen mijn schoolproject viral ging. Onder het instagram account @YoungThugaspaintings postte ik selfies van de Amerikaanse rapper Young Tug naast schilderijen van oude meesters met personages in overeenkomstige houdingen. Niet veel later toonde ik de serie tijdens Art Basel in Miami. Vanuit mijn liefde voor hiphop legde ik contact met bekende artiesten in de hoop hen backstage te mogen fotograferen. En vaak met succes.

In 2018 regelde ik een stage bij de bekende hiphopfotograaf Cam Kirk in Atlanta. Zijn studio was gevestigd aan de overkant van de beruchte stripclub Magic City waar veel rappers hun carrière begonnen. Ik liet er zo veel mogelijk mijn gezicht zien en leerde de danseressen langzaam maar zeker beter kennen. Voor mijn serie Atlanta Made us Famous fotografeerde ik hen backstage in de intimiteit van hun kleedkamers.

Sommige contacten liepen uit op vriendschappen waardoor ik hen later ook thuis fotografeerde. Door die vriendschappen zijn de foto’s zowel documentair als intiem en tonen boven alles de kracht en de regie van de danseressen. Ik kende de centrale rol al van de vrouwen in de rapscene in Atlanta. Het was hun kennis, hun aanwezigheid, die ik zocht in mijn portretserie.

 

Jury: ‘In dit portfolio zie je de achterkant van de stripclub. De plek achter het podium, waar het geld wordt geteld. Het geheel voelt als een ‘esthetisch achter de schermen’; niet kritisch maar mooie portretten. Hajar laat bewust deze kant zien en onderstreept het trots zijn op de eigen identiteit. De meer chaotische beelden boeien het meest omdat ze diepte geven. Hoe langer je kijkt hoe meer detail je ziet.’

hajarbenjida.com

Nienke Elenbaas

 

Als fotograaf ben ik gefascineerd door de complexiteit van menselijke relaties. (Familie)relaties zijn voor mij een bron van inspiratie. Ik ben gefascineerd door de dynamiek tussen mensen, de liefde, de conflicten, de kwetsbaarheid en de veerkracht die hieruit voortkomen.

In mijn werk ben ik op zoek naar momenten van verlies van controle, waar de grenzen tussen verwachting en realiteit vervagen. Dit kan pijnlijk zijn, maar ze getuigen ook van de kracht en veerkracht van de menselijke geest. Het zijn momenten die ons dwingen om onze eigen kwetsbaarheid onder ogen te zien en ons te herinneren aan de fragiliteit van het leven zelf.

Ik geloof dat beeld een krachtig middel kan zijn om verbinding te creëren tussen mensen. Door mijn eigen ervaringen en observaties vast te leggen, hoop ik een dialoog op gang te brengen over de universele thema's van familie, veerkracht en het verlies van controle. Mijn foto's zijn geen eindpunt, maar eerder een uitnodiging tot reflectie en introspectie, waarbij elke kijker zijn eigen verhaal kan vinden en interpreteren.

 

Jury: ‘Het werk intrigeert, maar het is moeilijk om de vinger erop te leggen waarom. Nienke grijpt in, en als kijker voel je die persoon. Het portfolio heeft een voelbare signatuur en een bijzonder handschrift. Het is een andere manier van portretten maken. Het intentionele kleurgebruik als vitrage eroverheen gedrapeerd. Weg van het klassieke in vorm, maar met klassieke styling. Het laat ons nadenken over wat een portret is.’

elenbaasfotografie.nl

Sakir Khader

 

 Het leven op de West Bank voor 7 oktober

De Westelijke Jordaanoever stond al gedurende heel 2023 op springen. Gevaar loert op elke hoek en de dood is een alledaagse realiteit geworden. Toen er nog geen camera's waren, legde ik vast wat de wereld niet zag of simpelweg niet wilde zien. Het bleek een steeds beklemmendere weg te zijn naar een volledige explosie. Een vicieuze cirkel van geweld die de mensen al lange tijd in een wurggreep houdt en waar vrijwel niet aan te ontsnappen valt.

Elk verhaal begint met een bijna ondraaglijke onschuld en eindigt, zonder uitzondering, ofwel gewond, óf in diepe rouw, of, voor steeds meer van hen, rustend op de schouders van hun vrienden, vol eerbiedige stilte, gedragen naar hun laatste rustplaats. Dit is vastgelegd op een rauwe, en intieme manier.

De beelden vertellen het verhaal van een onwerkelijke realiteit die normaal ver van ons staat. En omdat ik onderdeel ben van twee werelden, Nederland en Palestina, kan ik het onwerkelijke dichterbij brengen. Je kijkt mee door mijn ogen, alsof er geen camera aanwezig is en ik alles heb vastgelegd met mijn ogen. Mijn stijl is dichtbij mensen staan. En deze serie is van heel dichtbij gefotografeerd.

 

Jury: ‘Dit is een hele confronterende serie die ons meteen emotioneerde. We zien het menselijk leed, rechttoe rechtaan. De serie is extreem actueel en een spiegel van de tijd. Iedere keuze is bewust gemaakt. Een perfect voorbeeld is het openingsbeeld, dat een gevoel van onschuld introduceert terwijl alles wat erna komt, het tegenovergestelde laat zien.’

sakirkhader.com

Kay Nambiar

 

Met deze serie foto's, gemaakt in januari 2023 in Mumbai India, in opdracht van het Indiase magazine Dirty Magazine, toon ik een selectie van beelden die het concept van 'thuis' onderzoeken vanuit het perspectief van fotografen/creatieven met een gemengde (Indiase/Westerse) achtergrond. Als iemand met zowel Nederlandse als Indiase wortels, heb ik mezelf nooit volledig kunnen plaatsen binnen de traditionele kaders van één cultuur, altijd zwevend tussen twee werelden. Deze serie is een poging om het gevoel van deze ervaring enigszins vast te leggen, niet alleen als een kwestie van kleur of afkomst, maar als een verkenning van identiteit, verbondenheid en vervreemding.

 

Jury: ‘Dit werk is modern maar ook niet. Het zorgde ervoor dat we ons afvroegen: waar ben ik in de tijd? Interessant, want daardoor hadden we niet de behoefte om het in de tijd te plaatsen en richtten we onze aandacht op de mensen in beeld. De zoektocht naar identiteit is zichtbaar in de foto’s en in de houdingen van de mensen.’

kaynambiar.com

Eddo Hartmann

The Sacrifice Zone

This project explores a remote area of Kazakhstan that was once home to the Soviet Union’s major nuclear testing facilities, and became known under the illustrious name "The Polygon". More than 450 nuclear tests took place here from 1949 until 1989. The full impact of radiation exposure was hidden for many years by Soviet authorities.

The photography shows that the impact on its inhabitants has been devastating. Strange craters formed by nuclear explosions can be found all over the landscape littered by the remains of giant concrete structures. The majority of the places are contaminated beyond repair. It appears inhabitable, and yet people are living around these irradiated landscapes.

This body of work has been created with an infrared camera. In this part of the spectrum, the green steppe takes on an intense red colour. The result strongly resembles a still from a science-fiction film. This effect is further strengthened by the use of black and white aerial photography. The palette of the infrared photography in this project is derived from the famous Aerochrome film as developed by Kodak in the 1940s. It turned out to be extremely effective at detecting camouflage in the field.

The project has been made possible due to the generous support of Stichting Stokroos and Stichting Oog Op de Natuur.

 

Jury: ‘Wat ons direct aansprak, is de kleur van de vernietiging. Dat zorgde ervoor dat de waardering voor dit werk meteen naar een ander level getild werd. Het is verlaten en sinister. De compositie draagt bij aan het gevoel dat de serie geeft: beperkt en een juxtapositie tussen wat je voelt en snapt. Het geheel is monumentaal.’

eddohartmann.nl

Rox Klijn

 

VEL

Waar eindig ik en begint de ander? In VEL beweeg ik me tussen autonomie en overgave, ergens daar tussen jou en mij. Zoek ik naar verbinden zonder iets verliezen. Geef ik mijn queer kijk op wat ik het liefste wil: dichtbij jou, trouw aan mij.

De enige god die voor mij overblijft is verandering – geen enkel gebed gaat toch dieper dan het uitwringen van een oude huid om daaronder jezelf te vinden. Opnieuw en opnieuw. Hoe week je die beter los dan, langzaam, in de kamer die ontstaat als jij en ik veranderen in wij?

Altijd maak ik erover, nu pas zie ik het: wat blijft verandert. Mijn naam is Rox Klijn (hen/hun). En met mijn camera stel ik vragen die ik zonder nooit hardop aandurfde. Aan anderen en misschien nog wel meer aan mezelf. Over jezelf zijn zonder masker. Over lijf, gender en seksualiteit. Over leven en overleven. En al die tijd, of ik nou wil of niet, over verandering.

 

Jury: ‘Als we het hebben over de tijdgeest vatten, is dit een perfect voorbeeld. Mensen weergeven in hun reis naar hun identiteit, dat is waar de tijd nu over gaat. De context waarin iemand zich bevindt, is perfect gedoseerd. Je ziet precies genoeg van de ruimte.  Het is on the spot gebeurd. En door dat prijs te gegeven wordt het beeld bekrachtigd en ontstaat er een intimiteit.’

roxklijn.nl

Elizar Veerman

 

You Huddle To Keep Warm

In de afgelopen jaren heb ik adolescente jongens en mannen geportretteerd met een geschiedenis van ‘ontplaatsing’ terwijl zij ruimte terug claimen. Ik was omringd met deze jongens en mannen in Molukse wijken, de voormalige Nederlandse Antillen, de cités van Marseille en de periferieën van andere West-Europese steden. Deze jongens en mannen fungeerden als spiegels. Ik herkende mij in hun geschiedenissen, hun agressie, hun plezier, hun wonden, hun kwetsbaarheid en hun maskers.

‘You Huddle To Keep Warm’ is een eerbetoon aan alle jongens en mannen die mij en mijn camera toelieten in hun space.

Aldomejo, Rafa, Pocket Coffee, Deluxe, Murat, Djaverron, Claudio, Christo, Sharky, Larry, Saf, Tchek, Brian, Renis, Jair, Masoed, Jur, Samir, Nabil, Sofiane, Mo, Yous, Henrie, Kleintje, Salem, Eddy, Oumar, Kluun, Jeremiah, Jacob, Keith, Sahil, Jason, Miguel

Rest in peace, Fresh, 18-05-2022

 

Jury: ‘Je denkt dat je kijkt naar een vriendengroep of een community, terwijl dat het niet hoeft te zijn. Elizar fotografeert die herkenning. We zien een bepaalde grootstedelijkheid die verbintenis uitstraalt. De serie gaat over mannelijkheid. In de reeks is het voelbaar dat hij niet heel hard de ander fotografeert, maar dat hij naar zichzelf kijkt via de beelden.’

elizarveerman.com

Fenna Jensma

 

The Pill - A dialogue between you and me

In mijn werk benader ik grotere sociaal-maatschappelijke thema’s via kleinere, individuele verhalen waarbij ik beelden produceer vanuit dagelijkse gevoelens en emoties. In The Pill - A dialogue between you and me onderzoek ik hoe een zeldzame ziekte met orgaantransplantatie het gevolg werd van het slikken van de anticonceptiepil en hoe deze ervaring het startpunt kan zijn voor een breder maatschappelijk gesprek over anticonceptie.

De serie biedt perspectief in het keuzeproces waar elke jonge vrouw of persoon met een baarmoeder een groot deel van het leven mee bezig is. De foto's verbeelden een innerlijke strijd over een ziekteproces na het slikken van de pil en hoe je je daar tegenover moet verhouden. Wat gebeurt er als je ziek wordt van een medicijn wat je hoort te beschermen? En hoe is het als dat medicijn hét symbool is voor de emancipatie van vrouwen rechten? Mag je daar dan wel kritiek op hebben? Is het nog wel gepast om dit medicijn als symbool voor emancipatie te zien?

Deze complexiteit van de pil speelt een grote rol binnen het project. Ik wil een genuanceerd perspectief bieden op de keuzes die jonge vrouwen moeten maken en hoe deze gevolgen kunnen hebben de rest van hun leven.

 

Jury: ‘De serie is een interessante weergave van het gesprek over vrouw-zijn. Het is een groot onderwerp waar al veel over gezegd is. Daardoor is het niet makkelijk om dit onderwerp te fotograferen zonder heel direct te zijn. De beelden schijnen een licht op een aspect van vrouw-zijn waar niet vaak over gesproken wordt en dat levert herkenning op.’

fennajensma.com

Tengbeh Kamara

 

De inzending is een mix van verschillende portretten die op het randje tussen eigen werk en opdracht zweven. Er zijn beelden uit mijn publicatie voor Volkskrant Magazine, waarvoor ik samen met mijn partner twee weken van mijn zomer heb vastgelegd. Tijdens het fotograferen van Hall of Heathens -- een evenement met erotische performances voor en door de zwarte queer gemeenschap -- heb ik naast de opdracht ook achter de schermen portretten van de dansers en performers gemaakt. Hiervan hebben twee de selectie gehaald. Voor de cover van de VPRO gids kreeg ik vrij spel om een beeld te maken, zolang het geïnspireerd was op de Harlequin boeketreeks, die die maand in het nieuws was vanwege de eerste queer roman in de serie. Het resultaat heb ik in mijn selectie meegenomen.

Wat de beelden uit mijn selectie met elkaar gemeen hebben, is dat ze allemaal een onderdeel van mij representeren. Hoewel mijn werk vaak als politiek en activistisch word beschouwd, zie ik juist een intieme kijk in mijn belevingswereld. Van momenten tussen mij en mijn partner tot een erotisch evenement -- het belangrijkste is dat ik mensen zo puur en eerlijk mogelijk vastleg.

 

Jury: ‘De intimiteit van de reeks zegt wat over de fotograaf, dat deze onderdeel is van de scene. De acceptatie van het eigen lichaam is voelbaar, dat het niet generiek hoeft te zijn, dat je van je lichaam mag houden. De beelden gaan over de omarming van het lichaam en over de omarming van de liefde die er is. De serie maakt nieuwsgierig naar meer.’

tengbehkamara.com

Sophie Ebrard

 

They are not afraid of riding stallions

I am a photographer dedicated to exploring the complexities of humanity through my work.

This project focuses on my friend Achraf, who I had known since he was eight years old. I returned to Morocco to explore Achraf's relationship with his horses and to document his life as an adult. Rather than following a set schedule or routine, I relied on my intuition to guide me through the project. I wanted to discover the unique qualities of Achraf's character and to capture the beauty of his life in every corner.

This series of images explores manhood and young adulthood, reflecting on the intricate beauty of this transitional time when teenage years are left behind.

 

Jury: ‘In deze serie staat menselijkheid dusdanig centraal dat ook het paard als mens is gefotografeerd. Mens en dier zien we niet als twee aparte entiteiten. Het is liefdevol; de man tegenover het paard en het paard naar de man. De omgeving geeft context aan de serie en maakt het een geheel.’

sophieebrard.com

Tjitske Sluis

 

Uit Liefde, uit Noodzaak

’Uit Liefde, uit Noodzaak’ gaat over kwetsbaarheid, over vergankelijkheid, afscheid nemen en dood. Het toont een stuk van het leven waar we liever niet naar kijken in onze huidige maakbare samenleving. Overlijden is geen ‘gezellig’ onderwerp.
Mijn moeder overleed na een lang ziekbed in haar eigen huis, in haar eigen tempo. Haar lichamelijke kracht nam af, maar haar mentale kracht bleef aanwezig.
Ik wil met deze documentaire laten zien dat doodgaan niet een mensonterend fenomeen is, dat het een onderdeel is van ons leven en dat we er best vaker bij stil mogen staan. Sterven is niet een beleid dat je vanachter een computer kunt regisseren of bepalen. Er moet een spontaniteit overblijven, voor iedereen, om te sterven zoals hij of zij dat wil.

 

Jury: ‘De jury was geraakt door het statement dat doodgaan geen mensonterend fenomeen is, maar een onderdeel van ons leven waar we vaker stil bij mogen staan. De beelden zijn fragiel, kwetsbaar en dichtbij. De liefdevolle en genuanceerde observaties zoals het kussen waar ze op gezeten heeft, zijn met een enorme fijngevoeligheid voor de situatie gemaakt.’

tjitskesluis.nl

Wendelien Daan

 

I see things

In mijn foto’s observeer ik mijn onderwerp op een abstracte en surrealistische manier. Zo versterk ik de schoonheid op een wijze die deze imperfecties omarmt. Ik zoom in op lichaamsdelen die transformeren in iets onverwachts. Met deze beelden geef ik commentaar op het beeld van de vrouw van nu. Terugkerende thema’s in mijn werk zijn identiteit, gelijkheid, surrealisme en vervreemding.

 

Jury: ‘Het spel met illusie, boeit de jury. Er wordt gespeeld met perspectief met cheekiness en humor. Technisch is dit portfolio heel sterk, uitgedacht. Dat zie je onder andere aan het licht en de kleurpaletten. Er wordt gespeeld met hoe er naar vrouwen gekeken wordt, op een bijna surrealistische manier. Vervolgens speelt Wendelien zelf met hoe er naar vrouwen gekeken wordt, en voegt ze een lichtheid toe.’

wendeliendaan.nl

Rianne Noordegraaf

 

Wonderlijk

De manier waarop ik mensen portretteer, waarbij ik hun uiterlijk, maar belangrijker, hun karakter vastleg, wilde ik ook bij objecten toepassen. De essentie vastleggen. Corona hielp bij het zetten van de stap.

Ik ben objecten gaan zoeken die mij triggeren. Dan merk je dat je dicht bij huis de mooiste pareltjes kunt vinden. Als je het eenmaal ziet, blijf je kijken. Nog elke dag verbaas ik mij over de voorwerpen die ik vind. Of ze uiteindelijk fotogeniek zijn wordt pas bevestigd als de foto is gemaakt.

Achter de camera begint de zoektocht, dan bestudeer ik de objecten tot in de puntjes, op zoek naar schoonheid en tegelijkertijd naar het onbekende, iets vervreemdends.

Door de manier van fotograferen, zo dichtbij, zo intiem, wordt je geest soms voor de gek gehouden. Dat vind ik zo mooi, dat je bij het kijken naar het uiteindelijke werk niet meteen ziet wat het is, of er iets anders in gaat zien en je eigen fantasie erop los kan laten.

Het zijn stuk voor stuk objecten uit de natuur die aan het vergaan zijn. Het bijzondere van deze serie is dat het lijkt alsof ze weer tot leven gebracht worden. Het doet zelfs menselijk aan…Wonderlijk.

Jury: ‘Deze serie confronteert. De jury voelde zich ongemakkelijk door zowel de vorm als de beweging in de beelden, en dat is een goed ding. Het ziet er getekend uit met een graphite pencil, dat voegt een kunstvorm toe. Je zoomt in en ziet alles, het zit in de details. De serie nodigt uit om je fantasie erop los te laten.’

riannenoordegraaf.nl

Hilde Harshagen

 

Het is simpelweg een greep uit het werk wat ik afgelopen jaar heb gedaan. Deze beelden zijn in opdracht gemaakt. Het is van alles en nog wat, portretten van bekende en minder bekende mensen, reportages hier en daar. Het maakt me eigenlijk niet zo veel uit waar je me op af stuurt, ik probeer er overal toch mijn eigen draai aan te geven. Het is moeilijk om jezelf uit te beelden in twaalf beelden, ik had de selectie nog dertig keer kunnen veranderen, maar dit is het voor nu.

 

Jury: ‘Dit portfolio is recht voor z’n raap, dat is er heel leuk aan. Je ziet goed waar Hilde op verschillende manieren inzetbaar is qua beeld. Ze neemt de regie en is divers. Hilde dwingt het beeld af. Haar stem en signatuur is weerspiegeld in het lichtgebruik.’

hildeharshagen.com

Caroline Kist

 

Dat jij er bent

 

Mijn broer is een baken. Reinoud heeft het syndroom van Down. Toen hij vijf jaar was voegde ik me in zijn leven, een wereld waarin de dingen anders zijn, waarin de wijsheid van het lichaam niet is verloren en de geest niet is ingesnoerd door de ratio.

Zijn wereld is magnetisch, ze trekt aan en voelt vertrouwd. Daarin kunnen de dingen andere vormen aannemen. Het kleine wordt groots, en wat wij groot vinden wordt klein. In zijn wereld is alles nog zo geworteld en zuiver. Hij heeft geen oordeel, geen verlangen naar meer, hij heeft geen last van de dwang van doelmatigheid. Verdriet en geluk kunnen in hetzelfde moment in elkaar overvloeien en zijn bestaan is vanzelfsprekend.

 Ik kijk naar zijn wereld, ik meng me in zijn wereld.  In werkelijkheid en in verbeelding. En de camera kijkt mee. Van dichtbij en veraf.

'Dat jij er bent' raakt aan de ruimte tussen afstand en nabijheid. Mijn visuele wereld is er een van verticalen en horizontalen. Het horizontale staat voor het feitelijke en tastbare. Het verticale voor de verbeelding, het kijken en denken dat magisch is. Ergens in elk beeld kruisen die twee lijnen elkaar, in een vloeiend moment.

 

Jury: ‘Caroline laat ons kijken door de ogen van haar broer. We letten niet op de details waar we normaal op letten. Er zit veel liefde in de serie. En het schijnt licht op het feit dat er verschillende manieren bestaan om op deze wereld te zijn. Het nodigt uit om niet meer te willen, om wat er is genoeg te laten zijn. Zo laat deze serie ons nadenken over onszelf.’

carolinekist.nl

Sean Charlton White

 

Welkom in Nederland

I left my beloved Swiss hills and mountains nearly four years ago, to come live in the flat country that is the Netherlands. After having roamed the country at lengths, I find myself split between wonder, amusement, and disbelief, more confused than ever, not knowing what is constructed, natural, real or simulated.

The project "Welkom in Nederland" is a semi-fictional satirical documentary about the Dutch neoliberal utopia. By creating an alternative record of the Netherlands through sometimes manipulated photographies, archives and documents, the project reveals and questions the absurdities of Dutch society through its relationship to its environment while reflecting on my own position within this place through self-portraits.

In my search for understanding, as I focus on the mundane absurdities I have come across, I underline how constructed nature and mass media entangle with each other to create what we call reality. The resulting images carefully reference the country’s cultural heritage and (Dutch) photography history while also twisting them to add new meanings. Forcing viewers to question and challenge not only the value of images as documents but also his own view of what normalcy is and can be.

 

Jury: ‘Dit werk is onderzoekend en conceptueel. Het is een kritiek op Nederland, op onze tradities en op hoe we de samenleving kennen. Tegelijkertijd biedt de blik van een buitenstaander veel humor en duidelijkheid. Het werk is op een goede manier on the nose.’

seancw.ch

Sabrina Charehbili

 

El Último Islote

Plastic is niet meer weg te denken uit ons leven. We kennen de negatieve effecten van plastic. Vaak wordt er gesproken over de plastic soep in de oceanen, die moeilijk te bestrijden is. Plastic is namelijk nauwelijks biologisch afbreekbaar en veroorzaakt grote schade aan het milieu. We gebruiken het omdat er ook positieve kanten aan zitten. Zoals bij het verpakken van etenswaren. We laten ook steeds vaker plastic niet ‘zwerven’ in het milieu, maar verzamelen het voor recycling.

Plastic is voor mij een materiaal dat ik transformeer tot een nieuwe werkelijkheid waarin organische en anorganische elementen samenkomen. Na transformatie is plastic een beeld geworden en voegt zich op een natuurlijke wijze in mijn wereld. Door te spelen met licht en beweging zoek ik naar dynamiek en abstractie. Niet de last van plastic staat centraal, maar een andere hoopvolle blik: het begin van iets nieuws.

 

Jury: ‘Deze gevarieerde serie met veel kleurgevoel, herijkt een probleem tot iets moois. Het schuurt met de realiteit. Op een verfrissende manier benadert Sabrina het materiaal plastic. Zowel de stijl, het licht als de benadering van het onderwerp voelen nieuw.

sabrinacharehbili.com

Tyler Chan

 

I want to preserve the cultural heritage and evolving traditions of suburban teen life. By sharing personal stories, I hope to foster a deeper understanding and empathy for the experiences of the youth around us.

Incorporating elements from the international rap scene, I strive to challenge stereotypes, empower communities, and celebrate our pride in heritage. This aspect not only adds depth to the narrative but also reflects my own journey across cultures. Through this series, I invite viewers to reflect on the interconnectedness of our world and the shared experiences of growing up within it.

 

Jury: ‘De (mis)plaatsing die je kunt ervaren op een plek, laat ons kijken naar identiteit. Je ziet hier verschillende communities. Tyler hoort overal thuis en ziet zijn eigen leven door op alle plekken foto’s te nemen. Zijn portfolio bevraagt hoe je deel uitmaakt van communities als je op meerdere plekken thuishoort en hoe die connectie er dan uitziet.’

tyler-chan.com

Onze vorige winnaars

SO Retrospect
Femke Reijerman
Anne Claire de Breij
Eelco Wortman
Hans van Asch
Award Peter Pflugler
Alek Bruessing
Nick van Tiem
Aisha Zeijpveld
Imke Panhuijzen
Martijn van de Griendt
Ernst Coppejans
Jouk Oosterhof
Dylan van Vliet
Koen Hauser
Mark Engelen
Maarten Kools
Goran Turnsela
Mare Veen
Dustin Thierry
Koen Hauser
Marwan Magroun
Robin de Puy
Marijke de Gruyter en Jet Verveste
Arjen Schmitz
Bastiaan Woudt
Suzanne Rensinka
Maartje Brockbernd
Linda Stulic
Alex ten Napel
Linelle Deunk
Peggy Kuiper
Jurre Rompa
Mark van der Zouw
Rene van der Hulst
Nancy Schoenmakers
Tjitske van Leeuwen & Frank Visser
Rein Janssen
Marieke van der Velden
Rob Severein
Robin Clemens
Frank Ruiter
Arjaan Hamel
Anne Claire de Breij
Jakob van Vliet
Bastiaan Woudt
Tara Fallaux
Wendelien Daan
Jonathan Andrew
Maxime Cardol
Jeroen Luijt
Maarten Kools & Salimah Gablan
Vera van Dam
Sandra Minten
Philip Vogelenzang
Vivian Keulards
Bebe Blanco Agterberg
Annabel Oosteweeghel
Olya Oleinic
Eddo Hartmann
Jouk Oosterhof
Imke Ligthart
Carla Kogelman
Jitske Schols
Marijn Scheeres
Renata Dutree
previous arrow
next arrow
 

Onze prijzen

Voor de winnaars…

Op donderdag 18 april worden de winnaars bekend gemaakt in Capital C tijdens een feestelijke prijsuitreiking en het netwerkdiner. Het netwerkdiner is een van de grote prijzen die de SO'24 Award biedt. Alle ambassadeurs zijn bij het netwerkdiner aanwezig en nemen een klant/relatie mee voor wie deze avond net zo interessant kan zijn, als voor de geselecteerde fotografen. En om zoveel mogelijk publiciteit de genereren zorgen we er voor dat ook aan elke tafel pers aanwezig is.

Impressie SO'23 Awardnight 
Check hier de aftermovie van SO'23

Naast de exposities, het netwerkdiner, applaus en media-aandacht ontvangen de winnaars een geldprijs:

De SO'24 winnaar ontvangt 5000 euro
De SO'24 Student winnaar ontvangt 1000 euro
De SO'24 Publieksprijs winnaar ontvangt 1000 euro

SO'24 expo in Capital C

Vanaf maandag 8 april 2024 wordt het werk getoond van de selectie in de pop-up galerie van Capital C, aan het Weesperplein 4 in Amsterdam. Het is vrij toegankelijk voor publiek en te zien tot half mei. Elke werkdag te bezoeken van 8.00 - 17.30 uur.

Abri-Expositie in Amsterdam‍

Op 40 plekken door Amsterdam het werk van de SO'24 geselecteerde fotografen te zien in digitale abri's. Vanaf de Pontsteiger tot aan de Buitenveldertselaan en van Postjesweg tot aan de Piet Heinkade

Image

Onze juryleden

Meet our SO'24 jury

Image

Marwan Magroun

Fotograaf des Vaderlands

Marwan Magroun is een Nederlands-Tunesische commerciële en documentaire fotograaf en filmmaker. Zijn werk richt zich op het herdefiniëren van de hedendaagse visuele cultuur. Magroun streeft ernaar deze toegankelijker en inclusiever te maken door gebruik te maken van de kunst van het verhalen vertellen. Hij beschouwt dit als een noodzakelijke toevoeging aan ons collectieve geheugen waarbij het empoweren van mensen een belangrijk resultaat is.

Foto: Mellanie Zaandam

Image

Constanze Bilogan

Independent Creative Director

Constanze is een tweetalige Creative Director met meer dan tien jaar ervaring in mode en internationale reclame, en werkt samen met merken als Zalando, Adidas, Tom Tailor, Coca-Cola of Google. Voor haar is het beste deel van het creatieve proces de samenwerking met fotografen en beeldend kunstenaars om een ​​idee te ontwikkelen: het creëren van een magische mix van verschillende visies om iets bijzonders en gedenkwaardigs te maken. Naast haar werk is ze chef-kok en gastheer voor het geheel vrouwelijke eetconcept "& the Table" en een gepassioneerd breister.

Foto: Melissa Schriek

Image

Iebele van der Meulen

Creative Director

Iebele was 15 jaar lang als creative director verantwoordelijk voor de beeldtaal van LINDA en hoofdredacteur van de LINDA. specials zoals L’HOMO.. Sinds 2018 werkt hij als freelance creative director voor merken zoals HEMA, Jumbo, LINDA. en Arrogant-Paris. Met leuke mensen bijzondere dingen maken voor een breed publiek staat centraal in zijn werk. Daarnaast is hij een bescheiden kunst- en fotografie verzamelaar.

Foto: Marc de Groot

Image

Jouk Oosterhof

Juryvoorzitter SO'24, Fotograaf

Met haar portretten creëert Jouk telkens weer een eigen, parallelle wereld. Over elk detail is nagedacht: kleur, thema, licht en locatie. 

Jouk's portretten leverden haar al vele nominaties en prijzen op voor onder andere de Zilveren Camera, De Rabo Photographic portrait prize, de Australische Head-on Portrait Awards en de Taylor Wessing Portrait Prize van de National Portrait Gallery in London.

Image

Róman Kienjet

Curator, kunsthistoricus en schrijver

Róman is schrijver, curator en kunsthistoricus. Voorheen jarenlang werkzaam bij het Rijksmuseum. Auteur van De snelfotograaf. Een geschiedenis van het moderne portret (Walburg Pers, 2022) en Licht. Hedendaagse Nederlandse fotografen over hun werk (Athenaeum - Polak & van Gennep, 2024).

Foto: Koos Breukel

Image

Bieke Depoorter (BE)

Magnum Fotograaf

Bieke Depoorter behaalde in 2009 een masterdiploma fotografie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent. Drie jaar later, op 25-jarige leeftijd, werd ze genomineerd voor de fotocoöperatie Magnum Photos, waar ze in 2016 volwaardig lid werd.

Depoorter heeft verschillende prijzen en onderscheidingen gewonnen, waaronder de Magnum Expression Award, The Larry Sultan Award en de Prix Levallois. Vorig jaar werd ze genomineerd voor de Deutsche Börse Foundation Photography Prize met haar solotentoonstelling 'A Chance Encounter' bij C/O Berlin.

 Foto: Sebastiaan Steveniers

Onze ambassadeurs

Ambassadeurs

SO heeft verschillende ambassadeurs om fotografen te stimuleren om mee te doen en het vakgebied en klanten op de hoogte te houden van deze prijs. Via de ambassadeurs legt SO-verbindingen tussen de fotograaf en de opdrachtgever, de industrie en het bedrijfsleven.

Dennis Baars
Creative Director at TBWA/NEBOKO

Jan Dirk van der Burg
Fotograaf 

Renda van der Burg
Oprichter en eigenaar Foto Formation, agentschap voor fotografie, film en productie.

Petra Cardinaal
Directeur en oprichter van Pennings Foundation Eindhoven

Ole Christern
Mede-oprichter en algemeen directeur van creatief bureau N=5.

Gijs Determeijer
Executive producer, Head of commercial department Halal
Jury SO'21

Mark Engelen
Fotograaf, juryvoorzitter SO'22

Charlotte Brugman
Sr. Photography Producer Halal

Helen Fernando
Artdirector TBWA\NEBOKO, jury SO'22

Heike Gülker
Beelredacteur Volkskrant Magazine, jury SO'22

Frances Kleipool
K L E I P O O L production company

Valeria Posada Villada
Conservator Fotografie Wereldmuseum, Jury SO'22 

Kamily Al-Kahef
Programmamaker Creatieve Industrie
Pakhuis de Zwijger

Lisa Klaverstijn
Beeldredacteur Volkskrant, jury SO'20

Gijs van den Berg
Creative director and partner of communications agency KesselsKramer

Lotti Pronk
Foto editor / creative producer

Nina Pus
Head of Photography CZAR

Robin de Puy
Fotograaf

Rob Ursem
Hoofd Beeldredactie van Het Financieele Dagblad

Narda van ’t Veer
OprichterUNIT C.M.A, The Ravestijn Gallery

Sabine Verschueren
Art director See All This Magazine

Valentina Vos
Fotograaf, jury SO'21

Eva de Vos
Beeldredacteur Parool


Selection Of

Waarom organiseert DuPho de SO Award?

Al sinds 2013 helpen we fotografen aan een vliegende start. Winnaars van voorgaande jaren zijn Iris Haverkamp Begemann, Anne Claire de Breij, Marwan Magroun, Imke Ligthart, Dustin Thierry, Linelle Deunk, Ernst Coppejans en Carla Kogelman.

De wedstrijd is een non-profit evenement. We gebruiken alle inkomsten voor de organisatie van het evenement.

Over DuPho

Beroepsvereniging DuPho maakt zich hard voor professionele fotografen in Nederland. Of dat nou gaat om praktische tips en juridische ondersteuning of om inzicht in hoe je om moet gaan met auteursrechten. Wij houden je op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen en belangrijker nog, we maken inzichtelijk hoe je uitdagingen oplost. Ga naar www.dupho.nl voor de meest recente tips & tricks. En als je nog geen lid bent, dan lees je daar meer over de voordelen van lid worden.

Sponsors

Image
Image
Image
Image
Image
Media partners
Image
Image

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte!

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen