Menu Zoeken

Adverteren

Een dubbele pagina advertentie in een tijdschrift naar keuze, wie wil het niet? Maar welk tijdschrift bereikt jouw doelgroep? Wat laat je zien, wat wordt je boodschap? Hoe vaak moet je adverteren? En: wat zijn de kosten? Met wat hulp en veel vragen kom je er wel uit, maar het opzetten van een succesvolle advertentiecampagne is niet eenvoudig en vergt een fors budget. Adverteren is voor veel fotografen dan ook een onverstandige keuze.

Het eenmalig plaatsen van een advertentie is zinloos. Alleen als je de advertentie (al dan niet met variaties) regelmatig herhaalt, zal je boodschap worden herkend en herinnerd. En dat maakt adverteren duur. Een 'campagne' bestaat al snel uit 6-12 plaatsingen en ook al kun je een forse korting bedingen, dan nog zal de gemiddelde campagne vele duizenden euro's kosten.

Een uitzondering op de regel zijn de specials. Dat zijn bijlagen of zelfs hele nummers van een tijdschrift, die aan een enkel thema of onderwerp zijn gewijd. Is dat een thema of onderwerp dat helemaal past bij jouw doelgroep en jouw fotografie, dan kan een eenmalige advertentie een hele goede keuze zijn.

Kosten en kansen

Bij veel tijdschriften staan de advertentietarieven onder druk. Met stevig onderhandelen zijn grote kortingen te krijgen, 50% is geen uitzondering. Maar vraag je altijd af: kan ik het geld niet beter en effectiever besteden.

Als opdrachtgevers met je willen onderhandelen over jouw prijs, dan kun je voorstellen om je (gedeeltelijk) te laten betalen in de vorm van advertentieruimte. Deze vorm van ruilen wordt barteren genoemd. Ook voor barteren geldt: alleen doen als je op deze manier jouw doelgroep effectief weet te bereiken.

Grote advertenties vallen vaker en beter op dan kleine(re). Een hele of een dubbele pagina hebben – mits goed gemaakt – veel stopping power en bieden mogelijkheden om je verhaal in beeld en tekst te vertellen. En ze kunnen een gevoel of emotie overbrengen. Prachtig, maar groot is duur, vaak te duur en dus kan het zinvol zijn om de tarieven en mogelijkheden van kleinere formaten te bestuderen. Veel hangt daarbij af van de plaatsingsmogelijkheden. Als jouw advertentie samen met andere, kleine advertentie samen op een pagina staat, dan is de kans dat hij opgemerkt wordt aanzienlijk kleiner dan als hij op een redactionele pagina staat. De mogelijkheden verschillen per tijdschrift.

Kies je voor een kleine advertentie, dan moet je ook je boodschap 'klein' houden. Duidelijkheid gaat voor alles, samen met een opvallend concept en een creatieve vormgeving. Probeer mensen met een kleine advertentie naar je website te trekken, daar kunnen ze dan je 'hele' boodschap zien en lezen. Een ander voordeel van deze aanpak is, dat je het effect van je advertentie terug kan zien in de bezoekcijfers van je website (responsmeting!).

Online adverteren

Ze hebben intrigerende namen: button, banner, skyscraper, rectangle, leaderboard, micro bar, pop up, pop under. Het zijn allemaal verschillende advertentieformaten op het world wide web en je vindt ze op vrijwel alle websites.

Een verzamelnaam voor deze manier van adverteren is banneren; de advertenties worden ook wel banner ad(vertenties) genoemd. De allereerste banner ad (van een advocatenkantoor in Silicon Valley) werd verkocht in 1993.

Als de bezoeker van de website op jouw banner ad klikt dan komt hij op jouw website. Zorg er voor dat hij dan ook op de goede pagina van je website terechtkomt. Als het om een speciale aanbieding of actie gaat, dan zul je ook een speciale pagina moeten maken op je website (landingspagina) waar meer te lezen is over de actie.

De tarieven worden berekend op basis van het aantal keer dat je advertentie is gezien (cost per impression) of op basis van het aantal keer dat er op is geklikt (cost per click). De tarieven voor die laatste zijn hoger, maar je betaalt dan wel alleen voor bezoekers, die echt belangstelling hebben voor jouw boodschap.

Banner ads worden steeds opdringeriger: ze bewegen, maken geluid, worden ongevraagd groter (pop up). Opvallen, maar niet irriteren, het wordt steeds moeilijker. Zorg ook online dat je websites selecteert waar je doelgroep komt en dat je boodschap (propositie) echt relevant is voor die doelgroep. Hoe dichter je op de huid van je klanten en opdrachtgevers weet te kruipen, hoe kleiner de kans op irritatie en hoe groter de respons.