Menu Zoeken

Flits of continue?

Flitslicht is de standaard voor de fotografie, het levert veel licht in een betrekkelijk klein formaat en bij de studioflitsers is een enorm aantal lichtvormers te krijgen zodat je precies kunt sturen hoe je onderwerp wordt verlicht.

Maar steeds meer fotografen gaan ook films maken, en daarbij is flitslicht volstrekt onbruikbaar, je kunt alleen filmen met licht dat permanent aan is. Gelukkig is daar tegenwoordig LED-licht voor te krijgen waardoor energiegebruik en warmteontwikkeling keurig binnen de perken blijven. Rotolight levert een aantal versies van LED-verlichting die ook de optie bieden om ‘flitslicht’ te leveren. En niets staat je in de weg om gewoon te fotograferen met behulp van continue licht. Ik heb even gebruik gemaakt van de Rotolight EOS, een cirkelvormige lamp met een doorsnee van ruim 25 cm. De lamp kan op een statief gezet worden, je krijgt er een bolkopje bij, maar heeft ook twee handvatten zodat je er op lokatie iemand mee kan laten rondlopen.

Voor mij geldt zeker bij het fotograferen van kleine dingen dat continuelicht heel fijn werkt. Je kunt heel mooi zien hoe de verlichting uit pakt, en doordat er lekker veel licht is als je de Rotolight dichtbij opstelt kun je goed zien of er geen stofjes op je onderwerp zitten. Dat dichtbij opstellen is ook handig voor zachtere schaduwen en minder felle reflecties te krijgen. Heb je reflecties of schaduwen, dan is het gebruik van een meegeleverde diffusor wel nuttig, tenzij je juist al die kleine lichtpuntjes van de individuele LED’s in je reflecties wilt kunnen zien samen met kleine randjes aan de schaduwen.

En het is heel mooi dat je de kleur van het licht kunt aanpassen, bij gebruik van twee of meer lampen kun je zo ook nog eens mooie kleurverschillen binnen de verlichting maken, iets dat bij flitsers alleen met filters gaat die je minder subtiele kleurveranderingen bieden. Je moet dan wel even opletten, er ontstaan heel kleine verschillen in de lichtopbrengst met het wijzigen van de kleur, maximaal een halve stop. 4300K levert daarbij het meeste licht, de beide uitersten, 6300K en 3150, ruim een halve stop minder.

De kleurkwaliteit is met een CRI van meer dan 95 ook heel goed, alleen bij 6300K zakt die waarde daar net onder. De kleurvariatie wordt gedaan door gebruik van twee kleuren LED in de lamp, bij de uiterste kleur waarden doet één van de twee nog maar weinig mee, wat kennelijk net even een verschil maakt. En die kleuraanpassing is vanzelf heel handig als je op een lokatie met warme verlichting fotografeert of filmt, je past jouw verlichting dan aan aan de kleur van het licht dat aanwezig is zodat het mooi samengaat. En of bij een reportage het voortdurende brandende licht nu meer of minder storend is dan het geflits mag je zelf bepalen, je kunt bij continu licht wel onopvallender fotograferen.

Flitsen?

Flitslicht heeft ook voordelen, met name de korte tijdsduur is handig bij bewegende onderwerpen die je scherp wilt fotograferen. Je hebt wel beperkingen bij gebruik van een spleetsluiter voor wat betreft de sluitertijd hoewel daar tegenwoordig HS-sync opties voor zijn die weer andere beperkingen hebben overigens. Dat is ook de instelling die je gebruikt als je de Rotolight als flitser gaat gebruiken, want de Rotolight geeft een korte lichtflits, maar die duurt wel langer dan wat een echte flitser geeft en zal slechts in beperkte mate de beweging bevriezen. Voordeel is dat er gedurende die korte tijd meer licht beschikbaar is, ruim twee stops meer dan bij de continue instelling.De in de lamp gebouwde techniek zorgt ervoor dat de LEDs daar niet van kapot gaan.

De mogelijkheid om de kleur van het licht naar je hand te zetten blijft beschikbaar en wat heel mooi is: er hoeven geen condensatoren opgeladen te worden, dus zelfs bij 20 flitsen per seconde houdt de Rotolight het flitsen eindeloos vol. Voor de combinatie met de camera is er een softwarematig aangepaste Elinchrom HSS transmitter, waarmee je ook alle instellingen van de lamp, zowel bij continue- als flitslicht gebruik, kunt instellen. Naast het simpel flitsen zijn er allerlei effectinstellingen die je kunt gebruiken bij het filmen, maar een stroboscoop met regelbare frequentie is iets dat ook bij special-effects fotografie wel van pas kan komen. De Rotolight is geen vervanging van een studioflitser die zowel veel meer licht levert als de mogelijkheid heeft er sturing aan te geven door hulpjes als softboxen en wat er verder zoal te krijgen is. Maar voor fotografen die ook films maken lijkt me dat het handig is om een lichtbron te hebben die veel verschillende opties biedt.

Tekst en foto: Eduard de Kam. Gemaakt met Rotolight. Hier is gekozen voor een heel subtiel kleurverschil, de voorgrond net wat warmer, de achterkant wat koeler aangelicht.