Menu Zoeken

Verslag DDK #41: Een avond van knallende zwart wit kleuren

Hi! Hallo! Ken je me nog? Zoenen, aaien, babbelen en bijpraten. Het is vrijdagavond 13 september 2019 en de fotografen maken zich weer op voor een kleurrijke nazomeravond in pakhuis de Zwijger. De moderatoren Evita de Roode en Marc Prüst laten ons kennismaken met enkele nieuwe onderdelen die zijn toegevoegd aan het programma. Vooral ‘Beyond photography’ en ‘Tips & tricks’ spreken tot de verbeelding. Het onderliggende thema van deze 41ste Donkere Kamer is het procesdenken. Maar we beginnen met de eerste pitch.

Pitch 1

Joost Termeer studeerde fotografie aan de Hogeschool voor de Kunst in Utrecht. Met zijn afstudeerproject ‘This reminds me of an experience I never had’ werd hij door Theo Audenaerd (VK Magazine) in 2018 geselecteerd voor de shortlist van de Olympus Young Talent Award 2018. Door ‘echt’ en ‘nep’ samen te voegen in ‘setjes’ wil hij je anders naar de dingen laten kijken. Inspiratie vindt Termeer in massatoerisme en consumptie, advertenties en hyperrealiteit. Vanavond vraagt hij aandacht voor zijn nieuwste project en maatschappelijk probleem: het sterven van de Dode Zee. Hij wil gaan onderzoeken wat daar echt aan de hand is en vraagt ondersteuning voor zijn reisproject.

Spotlight

Termeer wordt opgevolgd door de twee oprichters van Docking station Anais Lopez en Marga Rotteveel. Zij vertellen over hun nieuwe mobiele huis. In deze residency wonen, werken, slapen en fotograferen kunstenaars voor een bepaalde tijd. Het nieuwe huis heeft ook een theaterfunctie: één kant kan worden opengeklapt zodat het publiek direct interactief in een ‘life story telling’ wordt gezogen. Nieuwe makers vanuit de hele wereld krijgen er de kans om hun verhaal verder uit te diepen met hulp van allerlei experts. Hun huidige docker is Jordi Ruiz Cirera, een documentaire fotograaf en filmer uit Mexico. Hij studeerde design, fotojournalistiek en documentaire fotografie aan het College of Communication in Londen. Cirera werkt vooral in langlopende projecten, waarin hij de effecten van globalisering onderzoekt in kleinschalige gemeenschappen en de gevolgen van migratie in de beide Amerika’s. Hij is lid van Magnum en won onder meer de Taylor Wessing Photographic Portrait Prize van de National Portrait Gallery in London. Zijn project in Docking Station stelt de vraag hoe we met ons voedsel omgaan. Ga naar UNSEEN op het Westergas terrein in Amsterdam om het zelf te ervaren en wordt onderdeel van dit spannende concept.

Pitch 2

De tweede pitch verzorgt Vivian Keulards (1970). Zij is een conceptueel portretfotograaf die in 2009 aan de Fotoacademie afstudeerde nadat ze in 1995 een Master in communicatiewetenschap aan de Katholieke Universiteit Nijmegen had afgerond. Haar portretseries komen langzaam tot stand en zijn verhalend van aard. Kinderen, adolescenten en kwetsbare mensen komen in haar beelden steeds terug. Werk van haar is te zien op foto festivals, in galerieën, kranten en magazines. Vanavond vraagt zij aandacht voor haar meest persoonlijke project ooit: een fotoboek en video-installatie over haar overleden broer Hans. Het taboe van drugsverslaving wil Keulards openbreken door het project te laten rondreizen. Hiervoor wil zij een kubus maken, waar in alle intimiteit de video-installatie door het publiek kan worden beleefd.

Beyond Photography

In de nieuwe rubriek Beyond Photography geeft Dominic Hawgood (1980, GB) inzage in zijn werkwijze. Hij studeerde in 2014 af aan de Royal Academy of the Arts in Londen. Deze multidisciplinair kunstenaar gebruikt fotografie in de breedste zin in site-specific installaties. Als een echte procesdenker heeft hij een sterke interesse in de technische aspecten en processen van de fotografie: digitale media, visual computing en de rol van de lens binnen VFX. Op dit moment bijvoorbeeld is hij bezig om een ‘camera systeem’ te ontwikkelen. Door middel van deconstructie en vervolgens een reconstructie in een andere vorm rekt hij de grenzen van de fotografie op. Vanavond vertelt hij over zijn site-specific installatie in Foam ‘Casting out the self’. In dit werk verbindt hij de rituelen van de spiritualiteit met de ‘rituelen’ van de digitale praktijk in een mix van fotografie, computer graphics, dimethyltryptamine, 3D-rendering en LED verlichting. Deze installatie is voor hem geen eindpunt, maar een halte op weg naar weer nieuwe ontdekkingen.

Pitch 3

Het laatste onderwerp voor de pauze komt van de derde pitcher Tibor Dieters (1998). Net anderhalve maand geleden afgestudeerd aan de KABK in Den Haag stuurt hij postpakketten als pinhole camera rond. Op de lopende band bij postnl en in de handen van de postbode bewegen de pinhole postpakketten, zodat het resultaat willekeurige beelden zijn die zich onttrekken aan conventies voor esthetiek of vorm. Hij noemt zichzelf dan ook liever kunstenaar dan fotograaf. De postpakketten zijn opgestuurd naar allerlei galerieën door heel het land. Nu wil hij de resultaten exposeren, zodat ook een groter publiek een ode aan de postbode kan brengen.

Na de pauze worden we getrakteerd op een Multimedia project over het leven de sopraan Anna Witsen. Zo begint het verhaal: ‘Op een winterochtend in 1889 stapt de 34-jarige Anna in een wak. Haar droom was sopraan worden. Dan verdwijnt ze’ …… Jitske Schols maakte deze portret story samen met de Dutch National Portrait Gallery en de Rijksdienst voor Kunstgeschiedenis. Schols is sterk geïnspireerd door laat 19e-eeuwse Nederlandse kunstenaars. Haar carrière van 20 jaar in communicatie verruilde ze in 2013 voor dat van freelance commercieel en redactioneel portretfotograaf. Ze werkt voor talloze kranten en tijdschriften en won in 2016 de Nederlandse portretfotografie prijs.

De Beeldcolumn

De Beeldcolumn van Basje Boer (1980) heeft ook een vrouw als onderwerp, maar dan het concept ‘vrouw’ in de rol van pinup en sex model. Via vooroorlogse pinup posters naar Marilyn Monroe en Cindy Sherman laat ze zien hoe vrouwen worden ingekaderd en in rolbepalende beelden weggezet. Boer is schrijver en filmjournalist. Zij studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie. Van haar verschenen de romans Nulversie (2019, Nijgh & Van Ditmar) en Bermuda (2016, Nijgh & Van Ditmar) en de verhalenbundel Kiestoon (2006, De Arbeiderspers). Haar verhalen werden gepubliceerd in o.a. De Gids, Das Magazin, Hollands Maandblad en De Revisor. Ze organiseert en presenteert filmprogramma's en geeft regelmatig inleidingen bij films.

Het interview

Dan volgt het laatste grote interview van de avond met kunstenaar en politiek activist Marcelo Brodsky (1954, Buenos Aires). In Barcelona studeerde hij economie en fotografie, maar toen de Argentijnse militaire dictatuur in 1994 eindigde, keerde Brodsky terug naar zijn land en begon project Buena Memoria. Een visueel essay over het collectieve geheugen onder het dictatoriale bewind. In 2008 kreeg hij de Brial Brith Prijs voor Mensenrechten in Argentinië. In 2014 richtte hij Visual Action op, een organisatie die zich inzet om beeldcultuur te verbinden met mensenrechten campagnes en werk in visueel onderwijs. Vanavond trakteert hij ons op zijn nieuwste project PROVOS, die in premiere gaat op UNSEEN en tot stand kwam in samenwerking met het Stadsarchief Amsterdam. De zwart/wit afbeeldingen uit het archief voorzag hij als beeld editor van (Nederlandse) tekst en kleur. Het project is onderdeel van zijn fascinatie voor sociale bewegingen overal in de wereld in de 60er jaren en hangt samen met de verdwijning van zijn broer destijds in Argentinië. De persoonlijke verhalen van verlies en protest zijn tot op de dag van vandaag relevant: de ‘Zeitgeist’ kan telkens opnieuw gelezen worden.

Tips & Tricks

We sluiten de avond af met de nieuwe rubriek Tips & Tricks die wordt ingevuld door Linda Stulic (1990, Amsterdam). De samensmelting van tegengestelde werelden met een laag fun en glamour eroverheen, dat is de enigszins ‘over the top’ commerciële wereld van Linda. Ongewone combinaties zorgen ervoor dat het beeld beklijft en mensen zichzelf op een nieuwe manier gaan zien. Haar advies: zorgt dat je werkt met de beste stylisten en experts om je heen. En natuurlijk: je moet het leuk vinden, zodat je uitstraling ervoor zorgt dat je de juiste mensen om je heen verzamelt en het publiek wil meegaan in je verhaal. Haar volgende stap is L.A. waar ze volgend jaar drie maanden gaat werken.

Edie Peters’ boekenkast

Tot slot vragen de moderatoren Evita en Marc onze aandacht voor Edie Peters’ boekenkast, die binnenkort zijn PhotoQbookshop op het Westergas terrein opent. De pitch is gewonnen door Tibor Pieters. Met een volle agenda dit najaar voor alle fotografieliefhebbers is het dan weer tijd om even na te borrelen of huiswaarts te gaan.

De volgende DDK is op 13 december weer in pakhuis De Zwijger. Tot dan!

Verslag Tine Wilde
Fotografie Philippe Bro