De Marketing Mix van fotograaf René van der Hulst

De Marketing Mix van fotograaf René van der Hulst

Om op te vallen in de fotografie is een intensieve marketingaanpak cruciaal. Helaas is er geen eenvoudig en succesvol marketingrecept voor alle fotografen. Iedere fotograaf zal een eigen strategie moeten ontwikkelen om zijn of haar doel te bereiken.  Aan de basis daarvan ligt zelfkennis, want het merk, dat ben je immers zelf. 
In dit interview deelt DuPho - lid René van der Hulst zijn 'recept'.

René van der Hulst
“Wat volgens mij heel belangrijk is in de marketing van jezelf is dat je een eigen beeldtaal hebt die herkenbaar is voor de klant en dat je een bepaalde specialisatie hebt”, zegt René van der Hulst (1967). “Ik ben de afgelopen jaren steeds meer gaan fotograferen voor merken binnen de design branche. Ik heb een kunstacademieachtergrond en merk dat ik veel affiniteit heb met ontwerpers. Ik had nooit de behoefte om me te specialiseren omdat ik graag in een bepaalde afwisseling werk en kwaliteiten heb in de gebieden waarin ik werk – interior-architecture, portrait, stills – maar binnen die specialisatie van design kan ik al die deelgebieden prima kwijt. Door specialisatie krijg je je positie als fotograaf scherper. Daarom ben ik de afgelopen jaren ook meer internationaal gaan werken. Als buitenlandse opdrachtgevers in design op internet gaan zoeken, komen ze mij als fotograaf al snel tegen. En als ze mijn website hebben bekeken en ik word gecontacteerd, is over het algemeen de beslissing om met mij te werken al genomen. Mijn website is in dat opzicht heel erg belangrijk als verkoopdoel en daar heb ik heel bewust aan gewerkt. Op mijn site moeten mensen binnen een paar minuten een overzicht kunnen krijgen van wat voor werk ik maak, voor welke klanten ik hebt gefotografeerd en in welke publicaties ik heb gestaan. Wat ik merk, is dat klanten die op zoek zijn naar fotografie steeds minder tijd hebben dus je moet je website zo inrichten dat het binnen een paar minuten duidelijk is wat jij doet en wat de kwaliteit is van jouw werk.”

SEO
“Deze website, in zijn huidige vorm, heb ik nu een jaar of vijf. Destijds heb ik op een rijtje gezet waaraan een goede fotografensite naar mijn idee aan moet voldoen. Ik ben bij een Amerikaanse websitebouwer terechtgekomen, Aphotofolio.com, die zich heeft gespecialiseerd in websites voor fotografen. Zij waren de eersten die werkten met HTML5, waardoor je website platformonafhankelijk is en vanaf het begin hebben zij ook de kracht van SEO (search engine optimization) onderkend en een duidelijke handleiding gegeven hoe je dat kunt bewerkstelligen. Daarnaast is het belangrijk dat je duidelijke keuzes maakt om te zorgen dat je werk onder de aandacht komt van het juiste publiek. Voor mij zijn dat de internationale bladen, dat is het platform waarop ik mijn werk graag wil laten zien.”

De kracht van social media
“Door internet zijn de mogelijkheden om jezelf in de markt te zetten de afgelopen jaren veel groter geworden. Ik zit op Facebook, Twitter, LinkedIn, heb een blog op Tumblr en ik stuur regelmatig een digitale nieuwsbrief uit aan zo’n vijfhonderd tot zevenhonderd contacten binnen mijn netwerk met een kort overzicht van projecten waaraan ik werk of heb gewerkt. Dat post ik ook op social media. Uit bijna elke nieuwsbrief komt werk. Uit social media contacten (nog) niet direct, maar de kracht ervan is groot. Om dat te illustreren: ik had wat getwitterd over een serie voor Mazda die ik heb gemaakt voor een uitgeverij in Londen met de hashtags #londen en #design. Twee dagen later had ik een nieuwe volger: de foto-editor van de Financial Times. Een paar weken later kwam ze met een aanvraag voor fotografie. Dat illustreert hoe groot je bereik met Twitter is. Dat was voor mij een leermoment.”

Meerwaarde creëren
“Via mijn agentschap Unit in Amsterdam heb ik ook een netwerk waarop ik kan aansluiten en ik ben lid van de Association of Photographers (UK). Dat is een interessante club met een e-mailforum waarin leden vragen of ze problemen op fotografiegebied met elkaar kunnen uitwisselen. Een bron van informatie met een internationale scope. Die internationale scope vind ik echt een meerwaarde in mijn werk.”

“Omdat ik zo’n netwerk heb, kan ik voor bepaalde klanten een meerwaarde creëren. Ik heb voor de Nederlandse ontwerper Roderick Vos tweeënhalf jaar geleden zijn nieuwe showroom gefotografeerd. Die serie heb ik aan mijn agent in Milaan laten zien en zij heeft hem binnen een week verkocht aan de Italiaanse Elle Decoration. Fantastische publiciteit natuurlijk. Als je je klant op die manier kunt introduceren in een voor hem nuttig netwerk wordt het extra interessant. Ik word daar zelf ook erg blij van.”

www.renevanderhulst.nl
www.aphotofolio.com

Dit interview stond eerder in P/f nummer 3/2016
Tekst: Ine van den Boer