Menu Zoeken

Wat te doen bij gecancelde opdrachten: deel 2

Door Valentijn de Jongh, jurist DuPho

Eerder verscheen het artikel ‘Wat te doen bij gecancelde opdrachten?’. Dit artikel geldt als een aanvulling op dat artikel. In dit artikel wordt uitgegaan van het feit dat je klant de opdracht annuleert. Wil je de opdracht zelf annuleren? Neem dan contact met ons op.

De hoofdregel is afspraak is afspraak. Afspraken moeten worden nagekomen. Als je klant annuleert en zich niet aan de afspraak houdt, dan kan het zijn dat je klant je een vergoeding moet betalen.

Geldt dat ook als de klant door de (aangescherpte) genomen overheidsmaatregelen vanwege het coronavirus gedwongen is een opdracht te annuleren? En is nog van invloed of deze annulering geldt voor een opdracht van vóór of na 1 juni? Hieronder wordt op deze vragen ingegaan door bespreking van een aantal scenario’s.

1. De algemene voorwaarden van DuPho zijn van toepassing. Goed bezig! Dan kun je een professionele klant wijzen op artikel 6.3. Daar staat kort gezegd in dat een annulering van een opdracht door een professionele partij om welke reden dan ook voor rekening en risico van je klant komt. In beginsel valt een annulering door deze partij wegens (de maatregelen van kabinet rondom) het coronavirus hier onder. Dat de opdracht gepland stond na 1 juni, maakt dit niet anders. Bij een niet-professionele partij ligt dit genuanceerder (zie artikel 6.3, laatste zin).

2. Je hebt een andere afspraak gemaakt over overmacht/onvoorziene omstandigheid met de andere partij. Lees dan goed (bijvoorbeeld in een contract) wat je hebt afgesproken en beoordeel of een annulering wegens de (aangescherpte) maatregelen van het kabinet rondom het coronavirus hieronder valt en wat de eventuele gevolgen hiervan zijn voor jou en je klant.

3. Je hebt niks met je klant afgesproken. Dan wordt teruggevallen op wat in de wet staat. Het is lastig om een eenduidig antwoord te geven op de vraag of je klant zomaar (kosteloos) mag annuleren. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de aard van de fotografieopdracht, de gevolgen van de maatregelen van het kabinet op deze fotografieopdracht, de datum tot wanneer deze maatregelen gelden en de geplande datum van de fotografieopdracht. De door het kabinet afgekondigde verscherpte maatregelen gelden vooralsnog tot 1 juni. Naar alle waarschijnlijk valt een annulering door je klant van een opdracht na 1 juni daarom niet onder overmacht. Je kan dan voor deze opdrachten (vooralsnog) nakoming van de opdracht en betaling van het overeengekomen bedrag eisen.

Het werkt waarschijnlijk het beste om samen met je klant naar een oplossing te werken die voor beide partijen redelijk en werkbaar is. Dit is dan ook het beste om na te streven. Kan de opdracht naar een nieuwe datum bijvoorbeeld? Is dit niet mogelijk? Dan kan je de klant mogelijk duidelijk maken dat je inmiddels kosten hebt gemaakt en niet van je kan worden gevergd dat deze annulering kosteloos is.

Kom je er niet uit met je klant? Neem dan contact op met DuPho via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.