Menu Zoeken

Internet als afzetmarkt

De voorgaande voorbeelden wekken misschien de eenzijdige indruk dat de ontwikkeling van het internet de auteursrechtelijke positie van de fotograaf alleen maar heeft verslechterd. Het is waar dat de digitale revolutie veel auteursrechthebbenden voor nieuwe problemen heeft gesteld ten aanzien van de handhaving van hun rechten. Maar tegelijkertijd heeft datzelfde internet ook veel nieuwe kansen gebracht. Want dit medium is naast een reusachtige kopieermachine ook een wereldwijde marktplaats met nieuwe, razendsnelle afzetmogelijkheden. Bovendien is de software-industrie voortdurend bezig met de verbetering van de wettelijke en technische bescherming van auteursrechtelijk materiaal in de digitale omgeving. Zo bestaan er steeds meer mogelijkheden op het gebied van het zogenaamde digital rights management (DRM). Voorbeelden van DRM zijn volledig automatisch beheer en betaling, versleutelde bestanden en ingebedde licentievoorwaarden. Daarbij moet voor ieder gebruik eerst online toestemming voor toegang worden verkregen. De software zorgt er vervolgens voor dat het afspeelapparaat of de programmatuur zich automatisch aan de verstrekte licentie houdt. Zodoende kan de producent zijn 'content' steeds beter beheren en beschermen tegen ongeoorloofd gebruik. DRM biedt ook de mogelijkheid om klanten exact te laten betalen voor wat ze gebruiken, niet meer en niet minder. Deze technieken worden al een aantal jaren gebruikt door stockbureaus als Corbis en Getty, Hollandse Hoogte en het ANP.