Menu Zoeken

Sequenties

Nog een variatie op het thema illegale aantastingen zien we bij een rechtszaak uit 1990 tussen de fotograaf Krzyzanowski en het weekblad Nieuwe Revu. De fotograaf had een bij elkaar horende serie of 'sequentie' van zeven foto's, getiteld 'The Great Sand Dunes', voor een fotowedstrijd aan het weekblad ingezonden. Krzyzanowski won de wedstrijd en Nieuwe Revu ging zonder zijn toestemming over tot publicatie van één van de zeven foto's. De fotograaf meende dat hiermee niet alleen zijn exploitatierecht was geschonden, maar ook zijn persoonlijkheidsrecht, aangezien de publicatie van deze ene foto uit de sequentie zijn werk had aangetast. De rechter stelde hem in het gelijk en oordeelde dat een sequentie als geheel een werk is in de zin van de Auteurswet. Het beoogde kunstzinnige effect komt namelijk pas tot uitdrukking door de opeenvolging van de zeven – telkens iets verschillende – foto's. Eén uit het verband van de sequentie genomen foto doet aan dit effect in het geheel geen recht, en is zelfs zó nietszeggend dat daarin een ongeoorloofde wijziging of mogelijk zelfs een aantasting van het werk moet worden gezien.