Menu Zoeken

Elevator Pitch

Wat is het?

Een korte, krachtige en wervende tekst van maximaal één minuut waarin je vertelt wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent.

Wanneer gebruik je hem?

Niet alleen in de lift natuurlijk, maar in alle gevallen dat iemand je vraag wie je bent en wat je doet. En in alle gevallen dat jij iemand ontmoet, die jij wilt vertellen wie je bent en wat je doet.
Denk aan: openingen, presentaties, beurzen, netwerkbijeenkomsten, recepties, eigenlijk alle bijeenkomsten waar jij jezelf moet/wilt introduceren.

Waarom gebruik je hem?

Omdat je een goede, eerste indruk wilt maken en niet met je mond vol tanden wilt staan.

Wat bereik je ermee?

Een goed elevator pitch zorgt ervoor dat mensen een heldere en positieve indruk van je hebben en onthouden wie je bent. Als er belangstelling is voor jou en je werk dan kan de pitch resulteren in een afspraak om verder te praten. Verkopen is niet het doel, het opbouwen van een nieuwe relatie is dat wel.
Improviseren is leuk, maar scoren is beter. Een goede pitch is vooraf bedacht, verbeterd en vaak (voor de spiegel) geoefend. Het geheim is een nauwgezette voorbereiding. En daar hoeft niemand zich voor de schamen.

Een overtuigende pitch heeft de volgende kenmerken:

  • Een verrassende openingszin
  • Een verhaal met cijfers en anekdotes: maak het concreet en vermijd abstracte of complexe verhalen en voorbeelden
  • Passie: laat merken dat je er plezier in hebt, dat je gelooft in je werk en aanpak
  • Maak korte zinnen
  • Toon ambitie, maar bluf niet
  • Wees authentiek

Een pitch bestaat uit een drietal onderdelen:

  1. De openingszin (de aandacht vragen en krijgen)
  2. Het verhaal (je sterke kanten naar voren brengen)
  3. De vraag (belangstelling tonen en het gesprek aangaan)

En dat alles binnen zestig seconden. Beperk je tot de essentie: probeer niet te vertellen wat je allemaal kan, maar wat je het liefste doet en waar je het beste in bent. Benadruk je deskundigheid.
Besteed veel aandacht aan je tekst en leer hem uit je hoofd. Let daarbij ook op je lichaamstaal. Die moet actief zijn en enthousiasme uitstralen.

Samen met je visitekaartje is je pitch vaak de eerste indruk, die je op een nieuwe klant of opdrachtgever zal maken. Zorg ervoor dat het niet gelijk je laatste indruk wordt.