Menu Zoeken

Public Relations (PR)

Onder PR allen alle activiteiten die gericht zijn om de beeldvorming rond een bedrijf of organisatie positief te beïnvloeden in de ogen van de doelgroep. De nadruk ligt bij PR dus niet op verkoop of omzet, maar op het versterken van het imago.
PR richt zich vaak op de opinieleiders uit de doelgroep.

Een belangrijke grondlegger van de moderne PR is Edward Bernays (1891-1995), een neef van de bekende Sigmund Freud. Bernays paste de theorie van de psychoanalyse toe om het onderbewustzijn van het publiek aan te zetten om producten te kopen die ze niet nodig hadden, maar wel naar verlangden.

Om het beeld van je bedrijf (of van jezelf) te versterken, is het niet nodig om een (duur) PR-bureau in te huren. Er zijn legio mogelijkheden die de fotograaf zelf kan uitvoeren en waarvan ook de kosten overzichtelijk zijn.

Zet PR in als een natuurlijke extensie van je werk als fotograaf en als een aanvulling van je andere activiteiten op het gebied van promotie en communicatie.

Exposeren

Een expositie van je foto's is een prima aanleiding (excuus) om je relaties uit te nodigen. Je kunt je van je sterkste kant laten zien en je klanten een leuke ervaring bieden.

Het belangrijkste van het exposeren is de opening,. Dat is het contactmoment, daar kom je in direct contact met je klanten. Een ander belangrijk onderdeel is de uitnodiging. Hiermee kun je de klant verassen en je imago versterken.

Omdat het niet primair gaat om het verkopen van het geëxposeerde werk, hoeft de expositie ook niet langer dan een weekend te duren. Sluit het af met een feestje voor vrienden en familie.

Natuurlijk geeft het extra prestige als je in een museum of galerie kunt exposeren, maar een stijlvolle (of verrassende) ruimte op een bijzondere plaats werkt ook uitstekend.

Lezing

Een presentatie waar je praat over je werk, zet je neer als expert. Je vraagt (en krijgt) op een natuurlijke manier aandacht voor je fotowerk. Klanten zullen je er anders (positiever) door zien.

De impact van je presentatie is deels afhankelijk van de inhoud en je optreden. Bereid het dus goed voor. Maar ook de reputatie en het imago van het evenement speelt een belangrijke rol.

Nodig je relaties uit en als dat niet mogelijk is, vertel ze dan van je optreden via social media of je nieuwsbrief . Bescheidenheid levert niets op.

Whitepapers

Kun je goed en gemakkelijk schrijven, deel dan je kennis, ervaring en passie voor fotografie via whitepapers, gratis online publicaties. Attendeer je relaties via social media of nieuwsbrief op de mogelijkheid de whitepapers op je website te downloaden.

Ook hier creëer je zelf een aanleiding om je relaties te benaderen en je te profileren als deskundige.

Cursus of workshop

In plaats van (of in het verlengde van) whitepapers kun je ook je kennis delen in de vorm van een workshop of fotocursus.
Kun je beschikken over een geschikte ruimte, nodig dan je relatie uit. Maar je kunt natuurlijk ook een workshop geven bij je klant op kantoor.

Bedenk dat iedereen fotografeert en dat de meeste mensen willen weten hoe ze betere foto's kunnen maken. Het hoeft allemaal niet heel ingewikkeld te zijn.

Je kunt ook voorstellen aan je klant om na de vakantieperiode foto's van werknemers te willen beoordelen. Je geeft praktisch tips, leert ze beter te kijken en kiest de beste foto van de zomer.

Je laat je van een andere kant zien en bevestig tegelijkertijd je professionalisme.

Blog

Een blog is een relatief eenvoudige manier om je website een meer dynamisch en actueel karakter te geven en je kennis en opvattingen over fotografie te delen.

Het succes van een blog is sterk afhankelijk van de continuïteit. Kies een vorm die vol is te houden en relatief weinig tijd kost. Ga bijvoorbeeld altijd uit van een foto (nieuw of oud) en schrijf daar iets over. Wat gebeurde er, waarom heb je hem gemaakt, waarom zo en hoe.

Zorg er wel voor dat je een nieuwe blog altijd onder de aandacht brengt van je relaties via social media. Zitten je klanten niet op Twitter, Facebook of Linkedin, bundel dan een aantal blogs en stuur ze als nieuwsbrief.
Een blog kan het bezoek aan je website vergroten.

Gratis publiciteit (free publicity)

Een interview met foto's in een (lokale) krant of een tijdschrift dat door je klanten wordt gelezen, kan een geweldige opsteker zij voor je bekendheid en je imago. Maar hoe krijg je zo'n interview? Zorg voor een aanleiding.

Je wint een prijs of krijgt een nominaties, je hebt een expositie, je geeft en workshop of lezing, je hebt 10.000 volgers op Facebook, je video op Youtube wordt geweldig bekeken, het kan allemaal een reden zijn om aandacht aan jou en je werk te besteden.
Leg contacten met journalisten, ontdek wat hen interesseert en hou ze op de hoogte. Aandacht krijg je niet als je er niet om vraagt. Ook hier levert bescheidenheid weer niets op.

Sponsoring

Een goed doel, een evenement waar je klanten komen, het is altijd de moeite daar op te vallen. Maar sponsoring kan veel geld kosten. Denk dan eens aan een barter, een ruil: jij maakt foto's (of levert bestaande foto's) en krijgt daar exposure voor terug.

Veel PR draait om initiatief nemen (actie) en creatief omgaan met de mogelijkheden. Fotografie geeft talloze mogelijkheden om leuke, verrassende en inspirerende contactmomenten te creëren en je imago te versterken.