Menu Zoeken

Mond tot mond reclame

Het kost niets en het gaat vanzelf. Het klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het ook. Mond-tot-mond reclame laat zich moeilijk sturen (en daarin zit ook het gevaar), maar met de juiste aanpak en veel aandacht is wel degelijk succes te boeken. Waarom gaan mensen over je praten? Omdat ze tevreden zijn over je foto's, omdat ze het een leuke ervaring vonden om met je te werken, omdat je ze hebt verrast. Allemaal redenen om over je te praten met familie, vrienden, kennissen en collega's. De invloed van mond tot mond reclame is groot, heel groot. Een enthousiast verhaal van een kennis maakt meer indruk dan een advertentie, folder of nieuwsbrief.

Verrassing

Mensen hebben meestal een vooringenomen verwachting van een product, service of ervaring. Overtref die verwachting, verbaas en verras ze en de kans is groot dat ze reclame voor je gaan maken.

Je kan mensen verrassen met een rationeel voordeel (een grotere foto of een lagere prijs ), maar je kunt ook hun emotie, hun gevoel aanspreken. De meeste mensen vinden het leuk om iets te krijgen, een cadeau, gratis. Denk aan een fotolijst (met je logo erop), een fotoboek of een usb stick met je logo. Geef iets weg dat mensen kunnen dragen of in huis of op kantoor kunnen ophangen of neerzetten, zodat anderen het kunnen zien en er naar kunnen vragen.

Bedenk altijd dat het om het gebaar, de verrassing gaat en niet om de financiƫle waarde van hetgeen je weggeeft.

Je kunt ook positief opvallen door een plaatselijke sportvereniging of een evenement te ondersteunen. Of een fotowedstrijd organiseren. Dat kan naast mond-tot-mond reclame ook nog (gratis) publiciteit opleveren in de lokale pers.

De helft van de Nederlanders had het afgelopen jaar en klacht over een product, dienst of bedrijf en 61% van de klagers was ontevreden over de afhandeling van hun klacht (bron: de Consumentenbond). Hoe vreemd het misschien ook klinkt, maar ook een klacht biedt kansen om een tevreden klant te krijgen. Reageer direct en vriendelijk, neem de klacht serieus, wees duidelijk en los het snel op. Vanzelfsprekend moet de oplossing van de klacht de klager tevreden stellen, maar belangrijker dan de oplossing is de manier waarop je met de klacht omgaat. Mensen willen hun verhaal kunnen doen en serieus worden genomen. Verzin geen excuses, doe niet moeilijk en geef de klant zo veel mogelijk gelijk. Speel je het spel goed, dan heb je niet alleen een tevreden klant, maar ook een nieuwe ambassadeur.

Viraal

Een variant op mond tot mond reclame is de viral of virale marketing. Een viral is een bericht of boodschap, die zich via social media op internet verspreid. Een goede viral is zo opvallend en bijzonder dat de ontvanger hem 'deelt' met zijn vrienden of vollegers op Facebook, Hyves, Linkedin, Twitter of een ander 'vriendenplatform'. Een viral kan in korte tijd en met minimale kosten miljoenen mensen bereiken.

Een groot bereik is belangrijk voor grote, bekende merken, maar voor een fotograaf die nieuwe klanten of opdrachtgevers wil bereiken, gaat het vooral om het bereiken van de juiste mensen. Dus moet je uitzoeken of jouw doelgroep wel gebruik maakt van social media en zo ja, van welke. Probeer een paar invloedrijke klanten (influentials) in je eigen netwerk te krijgen. Zij vormen de brug naar andere, nieuwe klanten en opdrachtgevers.

Gewoon een goede foto is niet goed genoeg voor een viral. Het moet echts iets heel bijzonders zijn. Dat kan ook de presentatie (vormgeving) zijn of de combinatie van beeld en tekst. Een spraakmakende viral vergt veel creativiteit. En niet alle contacten en aandacht die het oplevert, zetten zich automatisch om in nieuwe verkopen en opdrachten. Zonder opvolging is het zonde van de moeite. Iedereen die positief reageert, moet gebeld of gemaild worden.

Testimonial

Om zichtbaar te maken wat klanten en opdrachtgevers van jou en je werk vinden, kun je ze vragen of je een uitspraak van hen op je website of in je nieuwsbrief mag gebruiken. Als een (bekende) art director of een communicatie manager van een groot bedrijf op jouw website in een korte quote vertelt hoe tevreden hij is over jullie samenwerking, dan kan dat nieuwe klanten en opdrachtgevers, die dat lezen, het nodige vertrouwen geven. Je maakt gebruik van de autoriteit en het enthousiasme van je bestaande netwerk om nieuwe klanten en opdrachtgevers te werven. Eigenlijk maak je de mond-tot-mond reclame via een testimonial zichtbaar voor anderen.