Menu Zoeken

Profielen

Als (startende) fotograaf heb je eindeloos veel mogelijkheden om je dromen en ambities te verwezenlijken. Vrijwel alles kan en jij bepaalt zelf wat je doet en hoe je het doet.

Wat je wilt bereiken, is voor iedere fotograaf anders. Doelen en verwachtingen verschillen en zullen na verloop van tijd vaak veranderen. Succes (de mate waarin je jouw doelen weet te realiseren) is niet vanzelfsprekend en er is ook geen eenvoudig recept voor. Voor de meeste fotografen is het een kwestie van vallen, opstaan en vooral doorgaan.

Stappenplan

Volg in eerste instantie je intuïtie, je gevoel en kijk hoe ver je daar mee komt. Blijft succes uit, stap dan over op een meer planmatige, rationele manier van werken. Stel realistische doelen en kijk niet alleen kritisch naar je fotowerk, maar ook naar jezelf. Ga uit van je kracht, van je sterke kanten.
Om je te blijven ontwikkelen, is het onderstaande stappenplan een handig hulpmiddel.

Stap #1: volg je intuïtie

  • Doe wat je leuk vindt
  • Doe het zoals jij het wilt

Stap #2: evalueer

  • Kijk na een jaar of je succes hebt (doel bereikt?)
  • Ja: ga door op de gekozen weg en kijk na een jaar weer hoe je ervoor staat
  • Nee: ga door naar Stap #3

Stap #3: maak een plan

  • Bepaal een realistisch doel op basis van je sterke kanten
  • Beschrijf je doel in termen van geld (omzet), tijd (wanneer je doel bereikt moet zijn) en succes.
  • Schrijf een plan: businessplan, marketingplan, stappenplan; je plan moet concrete acties bevatten en meetbare doelen
  • Voer je plan uit

Stap #4: evalueer

  • Bepaal of je jouw doelen hebt behaald
  • Ja: ga zo door
  • Nee: maak een nieuw plan (terug nar Stap #3)

Let op: een plan dat 'in je hoofd' zit, is geen plan, maar een droom. En echt plan is geschreven.

Profielen

Fotografen worden vaak ingedeeld op basis van hun foto's: portret-, natuur-, nieuws-, bruiloft-, reportagefotograaf en ga zo maar door. Of van hun opdrachtgevers of klanten: redactioneel, commercieel, particulier of autonoom fotograaf.
Handige indelingen, maar als je wilt weten waar je kwaliteiten liggen en hoe je wilt werken, wat het beste bij je karakter past, dan kun je beter gebruik maken van een indeling op basis van profielen en competenties.

We onderscheiden een vijftal beroepsprofielen:

  1. Uitvoerder
  2. Meedenker
  3. Ontwikkelaar
  4. Specialist
  5. Multi-talent

Vanzelfsprekend zijn combinaties van profielen mogelijk, maar het gaat om het primaire, dominante gedrag van de fotograaf.

DE UITVOERDER

De uitvoerder maakt foto's in opdracht van derden op basis van een duidelijke briefing of omschrijving. Hij doet wat de klant vraagt en heeft weinig of geen artistieke ambities.

Competenties:

  • Bedrijfsmatig: betrouwbaar, vriendelijk, snel, goed georganiseerd, efficiënt, lage prijs
  • Persoonlijk: klantgericht, kan goed luisteren, besluitvaardig, planmatig, klein ego

Er is een grote markt voor uitvoerders, maar de concurrentie van parttimers en amateurs is ook groot en groeit heel snel.

DE MEEDENKER

De meedenker is actief betrokken bij het creatieve proces; hij denkt mee over de ontwikkeling van het concept en de vertaling daarvan in beeld. De klant ziet de meedenker als een visueel partner.
De meedenker is een teamspeler; hij bedenkt verrassende visuele oplossingen, die meerwaarde voor de klant creëren.

Competenties:

  • Bedrijfsmatig: betrouwbaar, levert kwaliteit, sterk in samenwerking en co-creatie, goede communicator en bereid om in relaties (klanten) te investeren
  • Persoonlijk: vraagt door, heeft overtuigingskracht, sterk in analyse, emfatisch vermogen, kritisch, creatief en oplossingsgericht

De markt voor meedenkers is (relatief) klein en er is een toenemende concurrentie uit andere beroepsgroepen.

DE SPECIALIST

De specialist blinkt uit in en bijzondere fotografische techniek of werkwijze en beschikt over speciale, hoogwaardige apparatuur; of: heeft grote kennis van of exclusieve toegang tot een bepaald onderwerp.
De specialist werkt in een nichemarkt en is op de hoogte van alle ontwikkelingen en veranderingen in zijn niche

Competenties:

  • Bedrijfsmatig: betrouwbaar, levert hoge kwaliteit voor een redelijke prijs
  • Persoonlijk: netwerker, onderhoud relaties, is overtuigend en vasthoudend, kritisch en stressbestendig

De specialist werkt in een kleine markt en heeft weinig concurrentie; hij is kwetsbaar en de continuïteit (van relaties of klanten) is niet gewaarborgd.

DE ONTWIKKELAAR

De ontwikkelaar initieert projecten en is verantwoordelijk voor het complete traject: idee, concept, financiering, productie, presentatie en promotie.
Het is een doorzetter met een goed ontwikkeld gevoel voor de tijdgeest; een leider met overtuigingskracht.

Competenties:

  • Bedrijfsmatig: sterk in organisatie en planning, groot netwerk, bruggenbouwer, bereid om in relaties te investeren
  • Persoonlijk: overtuigingskracht, leiderschap, creatief, analytisch, neemt initiatieven, stressbestendig, doorzetter, ziet altijd kansen

Een groeimarkt met veel kansen, maar financieel moeilijk in een periode van economische stagnatie of krimp.

HET MULTI-TALENT

Het multi-talent heeft naast fotografie ook andere creatieve talenten, die meerwaarde hebben voor de klant.
Het multi-talent kan vrij denken over de inzet van middelen en media. Hij is in staat om een creatieve impasse te doorbreken en uitermate geschikt als naar vernieuwende uitingen en oplossingen wordt gezocht.

Competenties:

  • Bedrijfsmatig: flexibel, hoge kwaliteit, gericht op samenwerking, geen grenzen
  • Persoonlijk: overtuigingskracht, groot emfatisch vermogen, kritisch, creatief, sterk in analyse van problemen

De markt voor het multi-talent is klein, zijn meerwaarde is lang niet altijd inzetbaar; vraagt om openheid en moed bij de klant.