Menu Zoeken

Website

Een website is niet verplicht, maar geen website is voor de meeste fotografen een handicap, een ernstige beperking in de communicatie met hun klanten. Die klanten – particulier, redactioneel of commercieel – gebruiken websites om zich te oriënteren en een geschikte fotograaf te selecteren. In de meeste gevallen zal er pas een afspraak worden gemaakt als de website voldoende aanknopingspunten en vertrouwen heeft opgeleverd.

Wat voor soort website?

De vraag is niet of je een website moet hebben, maar wat voor soort website het moet worden.

Websites zijn er in alle soorten en maten: klein of groot, eenvoudig of complex, statisch of dynamisch en alles wat daar tussen zit. Het één is niet op voorhand beter dan het ander.

Alles kan, maar niets moet. Een website moet bij je passen en aansluiten bij je ondernemingsstrategie. Wil je een online brochure of portfolio, een webwinkel voor je archief, een blog of een combinatie? Verschillende mogelijkheden en functionaliteiten, die verschillende eisen stellen aan je website en aan jou.

Begin geen blog als je niet minstens één keer per week een leuke foto of artikel plaatst, iedere week weer. Een webwinkel voor je archieffoto's – een digitale beeldbank – vereist dat alle foto's zijn voorzien van trefwoorden en bijschriften, dat er een goed administratiesysteem aan je dbase is gekoppeld en dat klanten veilig kunnen betalen via banksystemen als Paypal en Ideal.

Wat je ook doet, doe het goed. Of beter gezegd: doe het perfect. Je bezoeker is kritisch en verwend. Zorg dat je website in alle gevallen snel is. En hou ook rekening mee het gegeven dat bezoekers direct antwoord verwachten als ze iets vragen. Kun je dat niet garanderen, geef dan duidelijk aan binnen welke termijn ze wel antwoord van je krijgen.

Voorbereiding

Een goede start is een uitgebreide oriëntatie op het internet. Bekijk de websites van collega fotografen en let op functionaliteit, navigatie en vormgeving. Als een website je aanspreekt, probeer je dan voor te stellen wat het voor jou zou betekenen om zo'n website te hebben. Past het bij je strategie en doelstellingen? Kost het niet teveel tijd?

Verzamel de adressen of screenshots van websites die je aanspreken en laat je adviseren door een specialist. Past het binnen je budget? Wat zijn de mogelijkheden en de beperkingen? Wanneer kan het klaar zijn? Vraag aan andere fotografen wat hun ervaringen zijn.

Neem pas een beslissing als je zeker bent van je zaak en je precies weet wat je wilt en hoe je het wilt.

Zelf bouwen

Je kunt beslissen zelf je website te ontwerpen en te bouwen. Leuk om te doen, maar als je nog niet veel ervaring hebt, kost het heel veel tijd. Als je niet de ambitie hebt om naast je fotografie ook websites voor anderen te gaan bouwen, is het verstandiger om je eigen website door een ervaren specialist te laten ontwikkelen.

Content Management System (CMS)

Een website moet niet alleen snel zijn, er mooi uitzien en eenvoudig te gebruiken, hij moet ook eenvoudig zijn aan te passen. Nieuwe foto's, een bijzondere actie, nieuwe opdrachten, nominaties en prijzen. Je moet de inhoud snel en eenvoudig kunnen veranderen om je website interessant te houden. Daarom is een goed CMS heel belangrijk. Via nieuwsbrieven en social media hou je klanten en opdrachtgevers op de hoogte van je nieuws en nodig je ze uit om naar je website te gaan. Daar zien ze dan je nieuwe werk en lezen ze over actuele zaken en ontwikkelingen. Een levendige website geeft je veel natuurlijke momenten om contact te leggen met je relatiebestand.

Centrale rol

Je website speelt een centrale rol in je presentatie en communicatie. Via je website zullen veel klanten kennis maken met je werk en je visie. Hier moet je mensen het vertrouwen geven dat jij geschikt bent voor de opdracht. Verleiden en overtuigen.

Bestaande relaties vinden op je website de bevestiging van je kwaliteit en volgen je in je ontwikkeling. Ze zien er nieuw werk voor andere opdrachtgevers en hopelijk inspireert dat tot nieuwe opdrachten of aanbevelingen.

Realiseer je wel dat een website – hoe goed ook – nooit automatisch leidt tot bezoek. Dat bezoek moet jij stimuleren en dat doe je door nieuwsbrieven te sturen, te adverteren, visitekaartjes uit te delen of berichten te plaatsen op social media.

Een website bouwen is geen doel, maar een middel. Alleen door er voortdurend tijd en energie in te steken, zal het je nieuwe opdrachten of verkopen opleveren.