Menu Zoeken

Social media marketing

De digitalisering en de globalisering hebben de klant in de 21ste eeuw een ongekende keuzevrijheid en macht gegeven. Door deze ontwikkeling hebben de 4 P's van de traditionele marketing (zie 5.0) aan betekenis ingeboet. Om de klant zijn centrale rol in de marketing te geven, zijn de 4 C's bedacht: Consumer, Cost, Convenience en Communication.

Customer

klant) vervangt de P van Product. Customer benadrukt dat de wensen en behoeften van de klant centraal staan bij het ontwikkelen van producten en diensten. En daarbij gaat het steeds vaker om het inwilligen van individuele wensen.

Cost

(kosten) vervangt Prijs. Bij Cost gaat het niet alleen meer over de aanschafprijs, maar over alle kosten die met de aankoop of vervanging van een product of leverancier gepaard gaan. Alles vanuit het perspectief van de koper, de klant, natuurlijk.

Convenience

(gemak) vervangt Plaats en heeft betrekking op het gemak waarmee het product of de dienst is te vinden en te kopen. Maar ook het snel en eenvoudig vinden van relevante informatie (handleiding, hulplijn, tips) en een goede service zijn een onderdeel van Convenience.

Communications

(communicatie) komt in de plaats van Promotie en omvat alle vormen van contact tussen aanbieder en gebruiker (en niet alleen reclame ).

Het nieuwe communiceren

Wij worden dagelijks met gemiddeld 2.000-3.000 commerciële boodschappen geconfronteerd. Het overgrote merendeel daarvan is ongevraagd en ongewild en wekt vooral irritatie en weerstand op. Bedrijven en hun boodschappen worden steeds minder vertrouwd, de traditionele (massa)marketing verliest snel aan invloed en effect.

Dit betekent niet dat we niet meer geïnformeerd willen worden, maar het moet individueler. De informatie, die we ontvangen moet relevant (betekenisvol) zijn, simpel en eerlijk (authentiek) en opvallend (onderscheidend, creatief).

Nieuwe technologieën hebben nieuwe kanalen en platforms voor een meer directe, individuele en interactieve manier van communiceren mogelijk gemaakt: social media. Hier delen gelijkgestemden hun kennis en ervaring. Hier praten consumenten met elkaar over producten of bedrijven, over de kwaliteit en over de service. Hier wordt je beoordeeld en afgerekend.

Grote en invloedrijke sociale netwerken in Nederland zijn Hyves, Facebook, Linkedin, Twitter en Youtube.

Social Media voor de fotograaf

Social media is een krachtig instrument om relaties met klanten en opdrachtgevers te leggen en te onderhouden. Mits het op een juiste manier wordt ingezet. Social media vereist een eerlijke en open houding, luisteren naar anderen, helpen, iets (weg)geven voordat je iets vraagt. En veel geduld.

Met name het delen van kennis en ervaring of het weggeven van je foto's, past niet bij het verdienmodel van fotografen, die hun foto's juist beschermen tegen verspreiding als daar geen betaling tegenover staat.

Wie social media ziet als een quick fix, een snelle oplossing om teruglopende omzetten te repareren, komt bedrogen uit. Het opbouwen van een sterk sociaal profiel kost veel aandacht en tijd. Juist in social media zijn echtheid en eerlijkheid van doorslaggevende betekenis. Opportunisme en verborgen commerciële bedoelingen worden genadeloos afgestraft.

Via social media kunnen fotografen hun markt en hun klanten beter leren kennen. Na verloop van tijd kun je via je eigen pagina op Facebook of Linkedin een groep fans, vrienden op vollegers opbouwen. Dit zijn contacten die graag op de hoogte blijven van wat je doet. Stel ze niet teleur. Deel relevante kennis en ervaringen met deze groep. Of vraag om hun advies of hulp (crowdsourcing, crowdfunding, co-creatie). Betrek ze bij je projecten. Maar pas op: blijf luisteren, blijf helpen, blijf vragen stellen.

Klanten en opdrachtgevers zullen in de toekomst steeds vaker op basis van aanbevelingen op social media fotografen zoeken en selecteren. Zoekmachines zoals Google integreren social media in hun zoekresultaten. Een goed en stevig sociaal profiel (ook wel social footprint genoemd) is ook voor fotografen steeds belangrijker. Omdat het opbouwen van een goed profiel veel tijd kost, is het advies om er zo snel mogelijk mee te beginnen.

De C's van de social media marketing

Traditionele reclame is informatief en eenrichtingsverkeer. Social media is conversational (een gesprek) en interactief. Hoewel totaal verschillend qua karakter, sluiten ze elkaar niet uit. In tegendeel: ze zijn complementair en vullen elkaar juist uitstekend aan. Social media marketing is geen vervanger van de traditionele marketing.

Ook social media marketing kent 4 C's: Content, Context, Connection en Community. C's waarbij het alleen nog om de klant draait.

Omdat de klant nu eenmaal koning is.