Menu Zoeken

E-mail marketing

E-mail marketing is een promotiemiddel met veel mogelijkheden en voordelen. Het is tamelijk eenvoudig om een campagne of actie op te zetten, het is goedkoop (het kan zelfs gratis) en de reacties (respons) zijn uitstekend te meten en te analyseren.

Een nadeel van e-mail marketing is dat de inbox van je klant of relatie waarschijnlijk al overstroomd van de berichten en dat je er dus voor moet zorgen dat jouw bericht niet ongezien wordt weg geklikt of –nog erger – voor spam wordt aangezien.
Iedere mail die jij ongevraagd naar een klant of prospect stuurt valt onder email marketing. Maar bij e-mail marketing denken we toch vooral aan een brief, folder, uitnodiging of nieuwsbrief die je aan een groot aantal klanten tegelijk stuurt. Meestal zal er in de e-mail een link staan naar je website, waar de ontvanger meer informatie kan vinden.

Als het om een brief of uitnodiging gaat met platte tekst (en in een bijlage een pdf met beeld) dan kun je die eenvoudig op je eigen computer maken, maar als je wilt dat tekst, beeld en vormgeving direct zichtbaar zijn, dan moet je een HTML pagina maken. Als je dan ook nog wilt dat de ontvanger persoonlijk wordt aangesproken, dan kun je beter gebruik maken van een gespecialiseerd bedrijf. Dat kan nog gratis ook als je bijvoorbeeld gebruik maakt van Mailchimp. Daar kun je je adresbestanden beheren, nieuwsbrieven opmaken en campagnes managen. Als je niet meer dan 2.000 contacten hebt en maandelijks niet meer dan 12.000 mails verstuurd dan is het gratis en kun je gelijk aan de slag, zonder contract of verplichtingen.

Basis

Voor alle soorten promotie e-mails gelden een aantal basisregels. Maak er gebruik van en je kansen op succes nemen sterk toe.

Deel je klantlijst goed in en zorg er voor dat de juiste boodschap ook bij de juiste ontvanger komt; door gericht te sturen, verklein je de kans dat de ontvanger je bericht als spam ervaart en zal de respons beter en positiever zijn
De afzender (de naam in het vakje 'Van:' of 'From:') moet bij de ontvanger bekend zijn en herkend worden. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de ontvangers op basis van de naam van de afzender besluit of ze de mail wel of niet openen. Gebruik je eigen naam met de toevoeging 'fotograaf' of je bedrijfsnaam
Op basis van het onderwerp (of 'Subject:') van de mail beslist 30% of ze hem wel of niet openen. Wees tegelijkertijd duidelijk en verleidelijk, gebruik niet meer dan 38 karakters (want veel mail wordt tegenwoordig op de smartphone gelezen!).

Val direct met de deur in huis: waarom moeten ze dit lezen, wat is het belang (korting, speciale aanbieding, een nieuw product, techniek of service)
Wijk niet af van je huisstijl
Spreek de ontvanger persoonlijk aan; gebruik zijn naam met de juiste aanhef
Vergeet je contactgegevens niet en als je een link gebruikt controleer dan goed of hij ook naar de juiste website en pagina verwijst

Privacy

Voor het verzenden van commerciële boodschappen gelden in Nederland strenge regels. Wil je precies weten wat mag en moet ga dan naar de website van de Rijksoverheid.

Een paar vuistregels:

  • Vraag om toestemming
  • Vraag bij registratie om zo min mogelijk gegevens; voor- en achternaam, e-mailadres is eigenlijk al voldoende. Later kun je die gegevens altijd nog aanvullen
  • Maak het eenvoudig voor mensen om zich af te melden en houdt die afmeldingen goed bij
  • Laat mensen een voorbeeld van een e-mail (nieuwsbrief) zien en vermeld de frequentie

Het opbouwen van een flinke lijst met e-mailadressen kost tijd, energie en geduld. Maar het is een waardevolle investering, omdat de mensen die zich registreren werkelijk in jou en je werk zijn geïnteresseerd (meer dan een Like op je Facebook-pagina). Een lange en goed bijgehouden lijst met e-mailadressen is een waardevol bezit.

De e-mail nieuwsbrief

Op je website staat je mooiste foto's en een inspirerend verhaal over jou en je fotografie. Regelmatig plaats je nieuwe foto's en informatie over nieuwe opdrachten, klanten, gewonnen prijzen en activiteiten. Maar wie leest dat? Wie weet dat er iets nieuws is te zien en te lezen? Niemand, tenzij jij het ze laat weten.

Volg je klanten

Via een nieuwsbrief kun je jouw klanten en opdrachtgevers, jouw volgers en fans, prima op de hoogte houden van al je nieuws. Via links kun je ze verleiden naar je website te gaan. Door te kijken wie op welke link klikt, leer je wat je relaties belangrijk vinden (en wat niet). Daar kun je dan in de toekomst rekening mee houden.

Nieuws

Veel fotografen denken dat ze geen 'echt' nieuws hebben voor een nieuwsbrief. Maar het gaat natuurlijk ook niet om 'echt' nieuws. Het gaat om nieuwe informatie over jouw en je werk, over nieuwe foto's, nieuwe opdrachten, nieuwe projecten, nieuwe klanten. Maar ook belevenissen en verhalen bij je foto's (achter de schermen met ...).

Website

Een goede nieuwsbrief is een krachtig instrument om het bezoekersaantal (traffic) naar je website te vergroten, simpelweg door te tonen waar je goed in bent: foto's maken en klanten blij maken.
Nieuwsbrief en website moeten elkaar naadloos aanvullen. De nieuwsbrief moet verleiden, de website overtuigen. Zorg altijd dat de link in je nieuwsbrief naar de juiste pagina van je website verwijst. Voor een speciale actie of een enquête kun je zelfs een aparte pagina op je website maken (landingspagina).

Je website is ook de plaats waar bezoekers zich moeten kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief. Een nieuwe aanmelding is belangrijk, stel een beloning in het vooruitzicht (een korting bij de volgende opdracht, een gesigneerde foto).

Vormgeving

Volg de stijl en sfeer van je website, van je huisstijl. Wijk daar niet vanaf.
Belangrijk is dat je in je nieuwsbrief je creativiteit en visuele talent laat zien. Tegelijkertijd moet een nieuwsbrief ook betrouwbaarheid uitstralen, want dat blijft voor iedere klant toch het allerbelangrijkste.

Frequentie

De kracht van veel reclame zit hem in de herhaling. Zorg voor continuïteit en een vaste frequentie bij het sturen van je nieuwsbrief. Een vaste (verzend)dag is handig voor je eigen planning. Denk bijvoorbeeld aan de eerst dinsdag van de maand. Als een maandelijkse frequentie te veel gevraagd is, kies dan voor één nieuwsbrief per kwartaal. Minder is eigenlijk geen serieuze optie en zonde van de moeite.