Menu Zoeken

Bellen

Er zijn veel verschillende manieren om jezelf en je werk onder de aandacht van klanten en opdrachtgevers te brengen: mond-tot-mondreclame, uitdelen van visitekaartjes, exposeren, adverteren, nieuwsbrieven sturen, je website verbeteren en vernieuwen, actief zijn op Facebook, LinkedIn en Twitter, je werk op YouTube zetten, bloggen, whitepapers schrijven, etc. Het valt allemaal onder de P van promotie.

Belangstelling opwekken

Het doel van promotie is het genereren van leads, van aanknopingspunten en aanwijzingen. Informatie over wie er (mogelijk) belangstelling heeft voor jou en je werk. Daarom is het zo belangrijk om mensen tot een (re)actie te verleiden (call-to-action), zoals het inschrijven op je nieuwsbrief, reageren op je blog of website, het liken van je foto's.

Soms leidt promotie direct tot een afspraak, een verkoop of een opdracht. Maar meestal moet er nog een extra stap worden gezet: bellen.

Bel-angst

Veel fotografen vinden het normaal dat ze door bedrijven worden benaderd, maar om zelf klanten te bellen, dat doen ze liever niet.

De meest gehoorde excuses om niet te bellen zijn: te agressief, hij/zij belt zelf wel, ik weet niet wat ik moet zeggen. Maar de echte reden is meestal: angst om afgewezen te worden, angst om te falen.

Dat is niet iets om je voor te schamen, maar wel iets om aan te werken. Het is zonde van alle tijd, geld en energie die je in je promotie steekt als je die laatste stap naar een klant niet durft te zetten.

Misverstand #1

Afgewezen worden en falen zijn negatieve gevoelens, die je onzeker maken (of boos). Je trekt je de gebeurtenissen kennelijk persoonlijk aan. Maar daar is bij bellen helemaal geen reden voor.

De reden voor een 'nee' of 'nu niet' zijn in de meeste gevallen gewoon praktisch en hebben niets met jou te maken. Degene die je belt heeft het gewoon heel druk (kon je niet weten) of hij/zij heeft geen belangstelling voor je werk (misverstand). Dat heeft niets met jou persoonlijk te maken.

Je belt iemand om erachter te komen of je iets voor elkaar kunt betekenen en als dat niet zo is, dan is dat (ook) waardevolle informatie: aan deze klant hoef je verder geen aandacht meer te besteden. Op naar de volgende.

Als je op een verkeerd moment belt, vraag dan direct wat wel een goed moment is om te bellen. Een 'ik heb nu geen tijd' of 'ik ben nu te druk' is geen afwijzing. Zoek dat er ook niet achter.

Vermijdt negatieve gevoelens. Angst blokkeert alleen maar.

Misverstand #2

Het gaat bij telefoneren niet om een keihard, commercieel verkoopgesprek. Het is niet de bedoeling een potentiële klant te overrompelen en op zijn rug te leggen.

Waar het wel om gaat? Om belangstelling tonen, hulp aanbieden, goed luisteren. Alles wat een (nog prille) relatie kan versterken.

Het doel van je telefoongesprek kan variëren:

Uitzoeken of er echt behoefte is aan je werk en of er wel (voldoende) budget is. Niet iedereen is jouw tijd en aandacht waard
Het maken van een afspraak om je werk te presenteren
Vragen om je website te bezoeken
Informeren wat ze van je nieuwsbrief of whitepaper vonden
Uit onderzoek blijkt dat zakelijke contacten via de telefoon meer op prijs worden gesteld dan een e-mail. De reden: de persoonlijke aandacht.

Mensen vinden het prettig als je belangstelling toont, naar ze luistert en met ze meedenkt.

Wees altijd vriendelijk, spreek duidelijk en laat je niet afwimpelen. Bereid je goed voor.

Wanneer bellen?

Na de lunch wordt vaak gezegd, maar uit een groot Amerikaans onderzoek komt een heel ander beeld naar voren. Uit dit onderzoek blijkt dat de beste tijd om iemand te bellen 's ochtends is tussen 8.00 en 9.00 uur en aan het eind van de middag tussen 16.00 en 17.00 uur. De slechtste tijd om te bellen is tussen 13.00 en 14.00 uur.

De beste dag om te bellen is donderdag. Vrijdag is de slechtste dag.

Als een klant om informatie of een offerte heeft gevraagd, bel dan uiterlijk de volgende dag na. Vraag of alles goed is ontvangen, of het allemaal duidelijk is of je nog iets voor hem/haar kan doen. En wanneer je weer kunt bellen voor een reactie of een beslissing.

Hoe bellen?

Een goede voorbereiding is van doorslaggevende betekenis voor je succes:

  • Bepaal het doel van het gesprek
  • Denk goed na over hoe – of waarmee – je de klant kunt helpen (what's in it for him?)
  • Schrijf het hele gesprek uit (scripting), inclusief de mogelijke reacties van de klant
  • Lees de tekst een paar keer hardop voor
  • Corrigeer de tekst waar nodig

Een goede voorbereiding geeft je zelfvertrouwen.

En verder:

  • Zorg ervoor dat jij je goed voelt (positief, geconcentreerd)
  • Ga uit van succes (ban alle negatieve gedachten uit)
  • Ga rechtop zitten, spreek rustig en glimlach (de klant ziet je niet, maar voelt het wel)
  • Zorg ervoor dat je stem vriendelijk en authentiek klinkt
  • Ga direct op je doel af: gebruik in de tweede zin altijd het woord 'want'
  • Maak aan het eind van het gesprek aantekeningen over de gemaakte afspraken en geef aan de klant een cijfer of kwalificatie (van kansloos via twijfelachtig tot zeer kansrijk)

Tenslotte:

Wees trots op je werk, niet iedereen verdient het om met jouw te werken. Jij kunt iets dat anderen goed kunnen gebruiken. Aan jou de taak om die anderen te vinden.