Menu Zoeken

Content

Content is king. Bij social media is inhoud heel belangrijk. De kern van social media is het delen van en reageren op informatie. Die interactie, die dialoog, die voortdurende rolwisseling tussen auteur en publiek (zender en ontvanger), is wat social media pas echt sociaal maken.

Het begint met een blogpost, een video, een podcast, een artikel, een link, een foto, een handleiding of een kalender. Informatie die jij hebt en waarvan je denkt dat anderen er kennis van moeten nemen.
Bij het delen van informatie draait het om relevantie. Jouw informatie moet voor de ontvanger belangrijk zijn. Het moet betekenis en waarde voor hem hebben.

Authenticiteit is een voorwaarde voor succes. Je moet echt en eerlijk zijn, oprecht. Geen gladde verkooppraatjes, maar toon je passie. Goede inhoud prikkelt, amuseert en verwondert. Het valt op en blijft bij.
Als je alleen maar wilt 'zenden' en je slecht tegen kritiek kunt, is social media niets voor jou. Het gaat juist om die dialoog, dat gesprek. Wees niet bang voor kritiek, luister, stel vragen, los het op of leg het uit. Gebruik humor en zorg dat mensen je aardig gaan vinden (likability).

Het delen van goede, relevante informatie kost veel tijd en aandacht. Wat krijg je ervoor terug?

Het begint met zichtbaarheid. Wie blogt bestaat. Een actieve houding op verschillende platforms, in verschillende groepen, zorgt ervoor dat mensen je leren kennen (naamsbekendheid). Daarnaast kun je met je bijdragen je kennis, ervaring en vakmanschap uitdragen, zodat mensen je gaan (h)erkennen als een deskundige. En dat moet op termijn resulteren in opdrachten en verkopen.